EGRESS FROM A MASTER EDUCATION COURSE: PROFILE, AND TEACHING PROFESSIONAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.6430Keywords:
Egress, Postgraduate studies, EducationAbstract
This article presents the results of a research with mixed approach, which sought to profile and investigate the contributions of the Master's degree course of a University located in the region of Triangulo Mineiro - MG, for the formation of graduates from 2003 to 2015, who worked in teaching. higher. The corpus of analysis resulted from a questionnaire answered by 44 of these graduates and a semi-structured interview with eight of them. It is based on authors who discuss postgraduate education (Severino, 2006 and 2009; Cury, 2005); in researchers who deal with teacher professional development (Marcelo Garcia, 1999; Cunha, 2010, 2017). Most of the graduates of the researched institution built their trajectory of formation and performance in private institutions of higher education. They have the need for professional improvement and the desire for career advancement, which are the main reasons for pursuing a master's degree, but few had scholarships, the release of professional activities or reduction of workload to complete the course. The most important contribution was the deepening of knowledge. The majority indicated the preparation for the research activity, but it is not the most significant, since these graduates do not always find a favorable environment for this activity in private institution where they work.
Downloads
References
ARAÚJO, Monica Lopes Folena; ARAÚJO, Maria Inêz Oliveira. Como formar professores? concepções de pós-graduandos em educação. Práxis Educacional, [S.l.], v. 15, n. 31, p. 366-388, jan. 2019. ISSN 2178-2679. Disponível em: <http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4678>. Acesso em: 06 dez. 2019..
BRASIL. Lei n. 4.024/61, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: 1961. Disponível em: http://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/108164/lei-de-diretrizes-e-base-de-1961-lei-4024-61. Acesso em: 18 jun. 2016.
BRASIL. Parecer n. 977/65, de 03 de dezembro de 1965. Brasília: 1965. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/ legislação/Parecer_CESU_977_1965.pdf. Acesso em: 18 jun. 2016.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm.Acesso em: 18 jun. 2016
CUNHA, Maria Isabel da. Lugares de formação: tensões entre a academia e o trabalho docente. XV ENDIPE. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000148&pid=S1414-3283201100040000500006&lng=pt. Acesso em: 22 mar. 2017.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Quadragésimo ano do parecer CFE n. 977/65. Revista Brasileira de Educação, n. 30, p. 7-20, número especial, set./dez. 2005
GRAY, David E. Pesquisa no mundo real. Trad. Roberto Cataldo Costa. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro Editora, 2004.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de professores para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.
MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social. Teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de. (Org). Aprendizagem do adulto professor. São Paulo: Loyola, 2014.
SANTOS, Ana Lúcia Félix dos; AZEVEDO, Janete Maria Lins de. A pós-graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a política educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 42, set./dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n42/v14n42a10.pdf. Acesso em: 21 nov. 2016.
SEVERINO, Antonio Joaquim. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). A avaliação no PNPG 2005-2010 e a política de pós-graduação no Brasil. Políticas públicas e gestão da educação: polêmicas, fundamentos e análises. Brasília: Líber Livro, 2006.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Docência universitária: a pesquisa como princípio pedagógico. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n.1, p. 120-128, jan./jul. 2009.
SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel da. Formação do professor: a docência universitária em busca da legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.