MULTICAMPI UNIVERSITY IN PANDEMIC TIMES AND THE CHALLENGES OF REMOTE TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8151Keywords:
University, Remote Teaching, Pandemic, COVID-19Abstract
This article discusses the challenges of remote education in a multicampi University in times of pandemic, mediated by the results of a survey conducted during the months of May and June 2020. The study sample consisted of answers from professors, administrative technicians in education and students from a Federal University in the northern region of Brazil about “Non-face-to-face classes outside the university during the COVID-19 Pandemic”. For analysis purposes, these answers were grouped into four categories: University Infrastructure Internet access; Quality of the teaching-learning process carried out exclusively remotely; Guaranteeing the learning rights of all students and sinking inequalities. It is concluded that it is necessary to be clear about the impossibility of guaranteeing the learning rights of all students in a scenario of profound differences. Remote education without an effort by the federal government to provide vulnerable students with accessibility conditions can deepen social and educational inequalities. Thus, it is necessary to think about the post-pandemic and the measures that will be adopted to solve the possible lags in the education of university students.
Downloads
References
AARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. São Paulo: Abril Cultural, 1984.
AZEVEDO, Mário Luiz Neves. Igualdade e Equidade: qual a medida da justiça social? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 18, n. 1, p. 129-150, março, 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2191/219125744008.pdf. Acesso em: 08 set. 2020.
BACICH, Lilian; MORAN, José (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BRASIL. Ministério da Economia. Instrução Normativa nº19, de 12 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 50, p. 13, 13 mar. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/instrucao-normativa-n-19-de-12-de-marco-de-2020-247802008. Acesso em: 05 ago. 2020.
________. Ministério da Economia. Instrução Normativa nº 21, de 16 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 52, p. 17, 17 mar. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/instrucao-normativa-n-21-de-16-de-marco-de-2020-248328867. Acesso em: 05 de ago. 2020.
________. Presidente da República. Casa Civil. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso 05 ago. 2020.
CARVALHO, Cristina Helena Almeida de. Política para a educação superior no governo Lula expansão e financiamento. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [S. l.], n. 58, p. 209-244, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i58p209-244. Acesso em: 17 jun. 2021.
COMPARATO, Fábio Konder. A afirmação histórica dos direitos humanos. 7. ed. São Paulo: Saraiva, 2010.
CUENCA, Ricardo. Equidade educativa. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.
DUBET, François. O que é uma escola justa? a escola das oportunidades. São Paulo: Cortez, 2008.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GATTI, Bernardete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Plano Editora, 2002.
________. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/XBpXkMkBSsbBCrCLWjzyWyB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2021.
GAMBOA, Sílvio Sanchez. Quantidade-qualidade: para além de um dualismo técnico e de uma dicotomia epistemológica. In: SANTOS FILHO, José Camilo; GAMBOA, Sílvio Sanchez (Org.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 1995.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
MINAYO, Maria C. Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria C. Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
NASCIMENTO, Milton M. A vontade geral e o princípio da equidade. Cadernos de Ética e Filosofia Política, [S. l.], v. 2, n. 21, p. 146-165, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/56558. Acesso em: 08 set. 2020.
RAWLS, John. Uma teoria da justiça. Tradução de Almiro Pisetta e Lenita M.R.Esteves. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
SAVIANI, Dermeval. Políticas educacionais em tempos de golpe: Retrocessos e formas de resistência. Roteiro, Joaçaba, v. 45, p. 1-18, jan./dez. 2020. Disponível em https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21512. Acesso em: 08 set. 2020.
SANTOS FILHO, José C. Pesquisa quantitativa versus pesquisa qualitativa: o desafio paradigmático. In: SANTOS FILHO, José Camilo; GAMBOA, Sílvio Sanchez (Org.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 1995.
SATYRO, Natália; SOARES, Sergei. A infraestrutura das escolas brasileiras de ensino fundamental: um estudo com base nos censos escolares de 1997 a 2005. Brasília: IPEA, 2007.
SCOTTI, Pedro Alfradique. Igualdade de chances entre grupos como critério de equidade em educação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 13., 2007, Recife/PE. Anais [...]. Recife/PE: UFPE, p. 443, ref. 6-141.
SCHMIDT, João Pedro. Para entender as políticas públicas: aspectos conceituais e metodológicos. In: REIS, Jorge Renato dos Reis; LEAL, Rogério Gesta (Orgs.). Direitos sociais & Políticas públicas. Tomo 8. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2008.
SILVA, Rosalina Carvalho da. A falsa dicotomia qualitativo – quantitativo: paradigmas que informam nossas práticas de pesquisa. In: ROMANELLI, G; BIASOLI-ALVES. Diálogos Metodológicos sobre a prática de pesquisa. Ribeirão Preto: Legis Summa, 1998, p.159-175.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.