EDUCATION, PHILOSOPHY AND WAYS OF LIFE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i27.10955

Keywords:

Philosophy, Life style, Spiritual-Philosophical Exercises, Clinic

Abstract

Understood as a constitution of ways of life, philosophy is inseparable from certain exercises designated as spiritual-philosophical exercises. These exercises are also ethical, pedagogical, gnosiological, poetic, clinical. Yesterday as today, we can designate this process with a name: practical philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elton Luiz Leite de Souza Souza, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

Professor Adjunto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) atuando nas áreas de filosofia, literatura e semiótica; pesquisador da obra de Manoel de Barros. É autor do livro Manoel de Barros: a poética do deslimite (2010); também   organizou  publicação em homenagem ao centenário do poeta: Poesia pode ser que seja fazer outro mundo (2020).

References

BARROS, Manoel de. O guardador de águas. São Paulo: Art Editora, 1989.

BARROS, Manoel de. Gramática expositiva do chão – poesia quase toda. 2 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.

BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Record, 1996.

BARROS, Manoel de. Retrato do artista quando coisa. Rio de Janeiro: Record, 1998.

BARROS, Manoel de. Exercícios de ser criança. Rio de Janeiro: Salamandra, 1999.

DELEUZE, G. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

HADOT, Pierre. Exercícios espirituais e filosofia. São Paulo: É Realizações, 2014.

HADOT, Pierre. Não se esqueça de viver: Goethe e a tradição dos exercícios espirituais. São Paulo: É Realizações, 2019.

KANT, Immanuel. O conflito das faculdades. Lisboa: Edições 70, 2018.

KAZANTZÁKIS, Nikos. Ascese: os salvadores de Deus. São Paulo: Ática, 1997.

LUCRÉCIO. Sobre a natureza das coisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

MERLEAU-PONTY, M. Éloge de la philosophie. Paris: Gallimard, 1960.

ONFRAY, M. La communauté philosophique. Paris: Galilée, 2004.

SOUZA, E. L. L. d. Manoel de Barros: a poética do deslimite. Rio de Janeiro: FAPERJ/7letras, 2010.

SOUZA, E. L. L. d. “Espinosa, Deleuze e Guattari: o desejo como metamorfose”. Revista Alegrar, n 10, Dez/2012.

SOUZA, E. L. L. d. “Manoel de Barros: uma didática da invenção”. Revista Brasileiros, n. 89, Dez/2014, p. 108-110.

SOUZA, E. L. L. d. Manoel de Barros: a empoética terapêutica, Guavira Letras, n. 24, p. 118-127, jan/jun 2017.

SOUZA, E. L. L. d. Manoel de Barros e a Desfilosofia. Poesia pode ser que seja fazer outro mundo. Rio de Janeiro: 7letras, 2018.

ESPINOSA. B. Tratado da emenda do intelecto. Campinas: Unicamp, 2015.

VERNANT, J-P. “Introduction”. In: ______. La Grèce pour penser l’avenir . Paris: L’Harmattan, 2000.

Published

2022-06-30

How to Cite

Souza, E. L. L. de S. (2022). EDUCATION, PHILOSOPHY AND WAYS OF LIFE. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (27), 242–255. https://doi.org/10.22481/aprender.i27.10955