THE EDUCATIONAL POLICY FOR WOMEN IN PRISON SITUATION: A CASE STUDY IN THE CRIMINAL SET NILTON GONÇALVES
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i28.11631Keywords:
Youth and Adult Education, Education in the Penitentiary System, Educational PoliciesAbstract
This article presents an excerpt from a research work for the conclusion of the course, whose objective was to analyze the specificities of how Youth and Adult Education – EJA – occurs for women who live in prison, as well as the contributions and limitations of the educational process for resignification and reintegration into society. Specifically, the research proposes to understand how Youth and Adult Education occurs in the female penitentiary system; point out the contributions of EJA in the process of schooling and reintegration of women who live in prison; and to identify the difficulties and limitations encountered in promoting school learning in the female prison system at Conjunto Penal Advogado Nilton Gonçalves in Vitória da Conquista–BA. We opted for an exploratory, qualitative research with a view to developing a case study. The research points to the need to establish an educational process that contributes to the re-signification and re-socialization of the incarcerated person, as well as programs with socio-educational practices that are guaranteed by law, but that rarely happen in practice.
Downloads
References
BAHIA. Secretaria de Administração Penitenciária e Ressocialização. Centro de Documentos e Informações – CEDOC. População Carcerária do Estado da Bahia (por regimes), de 13 de outubro de 2015. Disponível em:
http://www.seap.ba.gov.br/images/populacao/presos_provisrios_e_condenados_ 13_10_2015.pdf.
DEBASTIANI, Valdemir José; DEBASTIANI, Joana Silvia Mattia. Políticas Públicas de Educação no cárcere: Educar para e pelos direitos humanos. SAJEBTT, Rio Branco, UFAC v. 7 n. 1. Edição: jan/abr p. 442-457, 2020.
_____. Lei de Diretrizes e Bases – LDB. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.
_______. Lei n°7.210, de 11 de julho de 1984. Institui a Lei de Execução Penal. Lex: Lei Federal e marginália. Coleção de Leis do Brasil, Brasília, v. 5, p. 68, set, 3.trim.1984.
_____. Levantamento Nacional de Informações Penitenciárias (INFOPEN). 2014.Disponível em: . Acesso em: 05 ago 2021.
GOMES, L. M. F, SANTOS, J. D. F. dos. Mulheres privadas de liberdade: desafios para a educação de jovens e adultos - ANAIS da XV Semana de Educação da Pertença Afro-Brasileira. 16 a 20 de novembro de 2019.
LUDKE, A. & MARLI E. D. A. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e estudo de caso. In. Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. 2009.
ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. A Educação na Prisão como Política Pública: entre desafios e tarefas. Educação & Realidade. Porto Alegre. v. 38, n. 1. 2013.
RODRIGUES, Auro de Jesus. Metodologia científica. São Paulo: Avercamp, 2006.
SILVA, G.C; RUARO L.M.; ORZECHOWISKI, S.T. A pedagogia e a educação nos espaços escolares e não escolares. In: Gonçalves.N e Gehrke M. (org). A trajetória dos 40 anos do curso de pedagogia da Unicentro. Ijuí:ed. Unijuí, 2016.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2009.
WALMSLEY, Roy. World female imprisonment list. Women and girls in penal institutions, including pre-trial detainees/remand prisoners. Fourth edition. Institute for Criminal Policy esearch. Birkbeck University of London, 2017
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.