Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implications

Authors

  • Cibélia Renata da Silva Pires University of Sao Paulo (USP/Brazil)

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v9i1.1147

Keywords:

Brazilian Portuguese. Language. History. Speech. Writing. Teaching.

Abstract

Linguistic studies in the last decades have shown significant differences between Brazilian Portuguese language and european portuguese language to the point of recognizing the existence of two grammars. It is postulated here that the language, either in its spoken or written form, is a heterogeneous phenomenon, variable, and the result of social and historical practices, reflecting the way society is organized. Thus, this article aims to demonstrate how the linguistic studies in Brazil have been conditioned by the socio-historical, and how its effects can still be found in the current pedagogical practices with regard to the teaching of Brazilian Portuguese.
KEYWORDS: Brazilian Portuguese. Language. History. Speech. Writing. Teaching.

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Author Biography

Cibélia Renata da Silva Pires, University of Sao Paulo (USP/Brazil)

Cibélia Renata da Silva Pires é doutoranda em Filologia e Língua Portuguesa no Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Universidade de São Paulo (USP), onde também participa como pesquisadora do “Projeto Caipira”, sob coordenação do Prof. Dr. Ataliba Teixeira de Castilho. Tem experiência como professora na área de Letras e Comunicação, com ênfase em Língua Portuguesa e Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: produção textual, gramática do Português brasileiro, Filologia e edição de manuscritos do século XIX, Dialetologia e Linguística Histórica.

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Published

2011-06-01

How to Cite

PIRES, Cibélia Renata da Silva. Studies of the Portuguese of Brazil: historical and linguistic implications. Language Studies, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 191–205, 2011. DOI: 10.22481/el.v9i1.1147. Disponível em: http://app-testes-periodicos.uesb.br/estudosdalinguagem/article/view/1147. Acesso em: 13 may. 2025.