The blog gender educational style
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v13i2.1303Keywords:
Blogs, Digital genres, Educational Practices, Discourse Semiotics, StyleAbstract
In order to advance in the digital genres in education style definition, we continue our research – which began with the analysis of chats and forums – In the study of genre blog, widely used also in teaching and learning contexts. We do analyses by the bias of the French Semiotics theory, combined with genre theory of Bakhtin (2010) and studies on the style (DISCINI, 2004). We understand, in this study of educational practices, meaning production mechanisms linked to sensitive adjustments necessary to adapt the subject to the digital world. In cut three blogs of interactions carried out in 2014, we propose an analysis of the blog genre style.
KEYWORDS: Blogs. Digital genres. Educational Practices. Discourse Semiotics. Style.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
CAIADO, Roberta Varginha Ramos. A ortografia no gênero Weblog: entre a escrita do digital e a escrita escolar. In: Araújo, Júlio César (Org.). Internet & ensino: novos gêneros, outros desafios. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007. p. 35-47.
DISCINI, Norma. O estilo nos textos. 2. ed. São Paulo: Contexto/FAPESP, 2004.
DISCINI, Norma. Para o estilo de um gênero. Bakhtiniana. São Paulo, v.7, n. 2, p. 75-94, jul./dez. 2012. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/9934934>. Acesso em: 12 abr.2015.
FIORIN, José Luiz. A internet vai acabar com a língua portuguesa? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia [online], v. 1, n. 1, p. 1-8, outono
de 2008. Disponível em:<http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/10>. Acesso em: 03 mar. 2015.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Tradução de Alceu Lima et al.. São Paulo: Contexto, 2008.
INSTITUTO ANTÔNIO HOUAISS.. Dicionário eletrônico Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 200. 1 CD-ROM.
KOMESU, Fernanda Cristina. Blogs e as práticas de escrita de si na internet. In: Marcuschi, Luis Antonio; Xavier, Antônio Carlos (Orgs.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004. p. 110-119.
LANDOWSKI, Eric. Les interactions risquées. Nouveaux Actes Sémiotiques. n. 101, 102 e 103. Limoges: Presses Universitaires de Limoges, 2006
PEREIRA, Daniervelin Renata Marques. 2013. Semiótica e ensino: ajustamentos sensíveis em gêneros digitais da esfera educacional. Tese (Doutorado em Letras). Universidade de São Paulo. São Paulo. 277f.
PEREIRA, Daniervelin Renata Marques. O estilo dos gêneros digitais. Estudos semióticos [online]. v. 10, n. 2,. 2014. Disponível em: <http://
www.revistas.usp.br/esse/article/view/90146>.Acesso em: 02 mar. 2015.
WEB TEMPLATE. 2014. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. Disponível em:<http://pt.wikipedia.org/w/index. php?title=Web_template&oldid=38535777>. Acesso em: 14 abr. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.