PRÁTICAS DIALÓGICAS E HUMANIZADORAS NO ENSINO REMOTO
UMA EXPERIÊNCIA COM A PRODUÇÃO TEXTUAL
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10716Keywords:
Remote Learning; Pedagogical Practice; Paulo Freire; Textual Production; TechnologiesAbstract
This research, of qualitative approach, presents the analysis of a teaching experience in the context of remote teaching as an emergency and provisional solution presented for the impacts caused by the Covid-19 pandemic. The research locus was a Teacher Training Center, within the scope of the curricular component Text Production Workshop. The goal is to share a didactic-pedagogical experience, mediated by digital technologies, emphasizing the possibilities of putting into practice the practices recommended by Paulo Freire in his book "Pedagogy of Autonomy: Necessary Knowledge for Educational Practice". Through participant observation of the activities undertaken during the semester, as well as the data produced about the difficulties and impressions of the students about the work done in the course, it was possible to reveal that the dialogical and humanized approach contributes to powerful learning. Moreover, the results provided the understanding that the experiences in Remote Learning have instituted copious possibilities of teaching, studying and learning in a praxis anchored in online education.
Downloads
References
AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em Educação. 3. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017.
ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. Parábola Ed., 2003.
ANTUNES, Irandé. Práticas pedagógicas para o desenvolvimento das competências em escrita. Ensino de produção textual. In: COELHO, Fábio André; PALOMANES, Roza. Ensino de produção textual. São Paulo: Contexto, 2016. São Paulo: Contexto, 2016.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pesquisa participante e a participação da pesquisa. Um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. R.; STRECK. Danilo Romeu. Pesquisa Participante: O Saber da Partilha. 2ªed. Aparecida SP: Ideias & Letras, 2006.
CETIC.BR - CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Pesquisa on-line com usuários de Internet no Brasil. 4ª Edição: Cultura, Comércio Eletrônico, Serviços Públicos on-Line, Telessaúde, Ensino Remoto e Teletrabalho. Painel TIC COVID-19. 2022. Disponível em: <https://cetic.br/pt/pesquisa/tic-covid-19/publicacoes/> Acesso em: 15 abr. 2022.
BRASIL. MEC. Portaria 544, de 16 de junho de 2020. Disponível em <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho--de-2020-261924872> Acesso em: 10 abr. 2022.
FERREIRA, Lucia Gracia.; FERRAZ, Roselane Duarte; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Trabalho docente na pandemia: discursos de professores sobre o ofício. Fólio - Revista de Letras, v. 13, n. 1, 2021. DOI: 10.22481/folio.v13i1.9070. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9070. Acesso em: 21 abr. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, Eliane; ABREU-TARDELLI, Lília Santos. Planejar gêneros acadêmicos. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.MEDEIROS, João Bosco. Redação científica: a prática de fichamentos, resumos,
resenhas. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2007. MOTTA ROTH, D.; HENDGES, G. H. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho docente em tempos de pandemia. Belo Horizonte: Relatório Técnico, GESTRADO/UFMG, 2020
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
PINHEIRO, Petrilson. Produção textual em contexto de ensino superior: rediscutindo perspectivas e procedimentos de ensino-aprendizagem. Revista Alfa, São Paulo, v.62, n.2, p.325-343, 2018. Disponível em: http://doi.org/10.1590/1981-5794-1807-4. Acesso em 14 mar 2022
PRETTO, Nelson De Luca; BONILLA, Maria Helena Silveira; SENA, Ivana Paula Freitas de Sousa. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do Autor, 2020.
SAUL, Ana. Uma prática docente inspirada no “jeito de ser docente” de Paulo Freire
SILVA. Ana Márcia Martins da. O ensaio como estratégia de leitura, pesquisa e escrita. Revista Navegações, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 112-120, jul.-dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15448/1983-4276.2017.2.29787. Acesso em 21 mar 2022
SPINILLO, Alina Galvão e CORREA, Jane. A revisão textual na perspectiva de professoras do ensino fundamental. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 62, p. 107-123, out/dez. 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0104-4060.48024>. Acesso em 21 mar 2022
SAUL, Ana Maria. Uma prática docente inspirada no “jeito de ser docente” de Paulo Freire. Rizoma freireano, n. 12, 2012.
VIEIRA, Francisco Eduardo; FARACO, Carlos Alberto. Escrever na universidade: fundamentos. v. 1. São Paulo: Parábola, 2019, 126 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.