QUADRINHOS NA ESCOLA
PROPOSTAS DE MULTILETRAMENTOS
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.12576Keywords:
Comics, Critical Applied Linguistics, MultiliteraciesAbstract
Working with multiliteracies in High School configures a double need: to meet the BNCC reg-ulations regarding the type of education that provides for the full training of students, in order to prepare them for the reception and production of texts that go far beyond the written word, in addition to configuring an action coherent with the reality in which the students are inserted, which is in line with what the Critical Applied Linguistics defends, which foresees that school actions are focused on practical and relevant issues for the live of society generally. Among the various genres worked in the school space, aiming at the multiliteracies of the students, we chose to investigate the work with the hypergenre ‘comics’. We propose, in this article, a ‘state of the art’ type of research, in order to verify how much progress has been made in the studies pertinent to this theme. The theoretical framework is anchored in authors such as Canclini (2019), Jenkins (2009), Rajagopalan (2003), Ramos (2020), Rojo (2012), Vergueiro (2020) and others. The review carried out showed that, for the time being, there are few publications on the researched topic and that the existing ones are very recent, which is not surprising, given the fact that comics were excluded from the school context until a few years ago.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasí-lia, 14 de dezembro de 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ima-ges/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 jun. 2022.
CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Heloísa Pezza Cintrão e Ana Regina Lessa. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2019.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
FANON, Frantz. Por uma revolução africana: textos políticos. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As Pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Edu-cação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, ago. 2002. Disponível em: http://www.sci-elo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf. Acesso em: 29 jul. 2022.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise Nogueira (org). Ensino Mé-dio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2012. GUISARDI, Conceição Maria Alves de Araújo. Leitura e produção de histórias em quadrinhos: uma proposta de multiletramentos pautada na Gramática do Design Visual e em aulas do Portal do Professor. Orientador(a): Maria Aparecida Resende Ottoni. 2015. 258 f. Disserta-ção (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/16755/1/Leitura-ProducaoHistorias.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022. JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Trad. Susana L. de Alexandria. São Paulo: Aleph, 2009. JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da conexão: criando valor e signi-ficado por meio da mídia propagável. Trad. Patrícia Arnaud. São Paulo: Aleph, 2014. LOPES, Maria Ailma Ferreira. Práticas de produção de histórias em quadrinhos em contextos de mul-tiletramentos. Orientador(a): Maria Auxiliadora Silva Freitas. 2019. 80f. Dissertação (Mes-trado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. Disponível em: http://www.reposito-rio.ufal.br/bitstream/riufal/5899/1/Pr%c3%a1ti-cas%20de%20produ%c3%a7%c3%a3o%20de%20hist%c3%b3rias%20em%20quadri-nhos%20em%20contextos%20de%20multiletramentos.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022. MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1. 2022.
MIGNOLO, Walter D. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Trad. Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020. PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Trad. Magda França Lopes. Porto Alegre: Grupo A, 2011. PAULO, Rodrigo. O multiletramento no ensino de Língua Portuguesa: o gênero HQ como possi-bilidade no ciclo interdisciplinar. 2016. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especializa-ção em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2016. Disponível em: https://riut.ut-fpr.edu.br/jspui/bitstream/1/18873/1/CT_ELPL_ID_2015_12.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022. PERIN, Cristiane. Multiletramentos e HQ: uma proposta de trabalho com tiras da Mafalda. 2019. 51 f. Monografia (Licenciado em Letras). Curso de Letras. Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2019. Disponível em: http://reposito-rio.upf.br/bitstream/riupf/1739/1/PF2019Cristiane%20Perin.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. 2. ed., 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020.
RODRIGUES, Monique de Almeida Neves; MENDONÇA; Marina Célia. Histórias em Quadrinhos e multiletramentos: encontros em sala de aula. Revista Linguasagem, São Carlos, v. 40, n. 1, p. 26-46, 2021. Disponível em: https://www.linguasagem.ufscar.br/in-dex.php/linguasagem/article/view/1373/849. Acesso em: 20 jun. 2022.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SANTIAGO, Alison Medeiros de Mendonça; JAMIR E SILVA, Liliane Maria. A literatura em quadrinhos e os multiletramentos: uma construção possível na formação do indivíduo social. Revista FAFIRE, Recife, v. 13, n. 1, p. 67-76, jan./jun. 2020. Disponível em:
SILVA, Aline Rodrigues da; SANTOS, Gabriel Lúcius dos; SOUZA, Claudete Cameschi. Multiletramentos e histórias em quadrinhos: relato de uma prática. Revista de Letras, Curi-tiba, v. 19, n. 24, p. 97-114, mar. 2017. Disponível em: https://periodicos.ut-fpr.edu.br/rl/article/view/4693/3731. Acesso em: 20 jun. 2022.
SILVA, Daiane de Oliveira; NOLL, Matias. Guia prático de fontes de informações para pesquisa. Goiânia, GO: Ed. das Autoras, 2020.
SILVA, Renata Lopes da; RICIERI, Francine Fernandes Weiss. Memórias de um Sargento de Milícias em HQ e os multiletramentos na escola. Revista Asas da Palavra, vol. 16, n. 2, dez. 2019. Disponível em: http://revistas.unama.br/index.php/asasdapalavra/arti-cle/view/1922/pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
SOARES, Magda Becker. Alfabetização no Brasil: o Estado do Conhecimento. Brasília: INEP/Santiago: Reduc, 1989.
VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, Angela; VERGUEIRO, Waldomiro (orgs). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 fólio - Revista de Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.