A PRODUÇÃO TEXTUAL EM CLASSES DE EDUCAÇÃO DE JOVENS, ADULTOS E IDOSOS: ALGUMAS PROBLEMATIZAÇÕES

Authors

  • Erica Bastos da Silva Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8085

Keywords:

Produção textual na EJAI. Ditado. Cópia. Práticas contextualizadas

Abstract

This article aims to provoke reflections concerning writing production in Youth, Adult and Senior Education Program (EJAI). The article is the fragment of a doctorate research that sought to understand some of the learners and teachers’ perceptions about the reading, writing and orality learning processes at EJAI, considering the peculiarities of the individuals, and establishing connections with the social uses of the language. In order to develop this study, an ethnographic study was carried out in a public state school in Salvador. Semi-structured interviews were conducted with students and teachers, in addition to class observation. The results of the research enabled the understanding that rewriting and dictation stand out as writing practices in the classes. Nevertheless, an urge for more contextualized writing practices arises, although timidly. This article is expected to contribute to the development of a more accurate perspective concerning the teaching of writing at EJAI, as well as highlight the importance of listening carefully to the individuals, when reconsidering the education provided by this teaching modality.

 

Keywords: Writing production at EJAI. Dictation. Rewriting. Contextualized practices.

Downloads

Author Biography

Erica Bastos da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (Ufba). Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia  (UFRB).

References

ALVES. Rubens. A arte de educar. Disponível em: https://psicologiaacessivel.net/2015/07/15/a-arte-de-educar-um-lindo-texto-de-rubem-alves/, acesso em 12/02/2017.

ANDRADE. Carlos Drummond. Antologia poética: organizada pelo autor. 37ªed. Rio de Janeiro: Record, 1997.

ARROYO. Miguel. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio. GIOVANETTI. Maria Amélia. GOMES. Nilma Lino. Diálogos na educação de jovens e adultos. 4ªed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 3ª edição. Lisboa: Edições 70, 2004.

FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 1995.

KLEIMAN. A. B. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a escrever?. CEFIEL. IEL. UNICAMP, 2005.

LERNER. Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artemed, 2002.

MARCUSCHI. Luiz Antonio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MOZZATO. A. R. GRZYBOVSKI. Análise de Conteúdo como Técnica de Análise de Dados Qualitativos no Campo da Administração: Potencial e Desafios D.RAC, Curitiba, v. 15, n. 4, pp. 731-747, Jul./Ago. 2011

SANTOS. Boaventura de Souza. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina.In: LANDER, E. (org). A colonialidade do saber: etnocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latinoamericanas .Buenos Aires; Clacso, 2005.

SOARES. Leôncio. O educador de jovens e adultos e sua formação. Educ. rev. no.47 Belo Horizonte June 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982008000100005, acessado em 08/05/2015.

SOARES. Magda. Aprender a escrever, ensinar a escrever. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_28_p059-075_c.pdf, 2000, acessado em 12/09/2015.

Published

2021-07-31

How to Cite

da Silva, E. B. (2021). A PRODUÇÃO TEXTUAL EM CLASSES DE EDUCAÇÃO DE JOVENS, ADULTOS E IDOSOS: ALGUMAS PROBLEMATIZAÇÕES. fólio - Revista De Letras, 13(1). https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8085