GÊNERO, PERFORMANCE E PRESENÇA EM UM CERTO CAPITÃO RODRIGO, DE ERICO VERISSIMO
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9565Keywords:
Masculinidade, Gênero, Performance, Oralidade, PresençaAbstract
This article aims to analyze the character Rodrigo Cambará in Um certo capitão Rodrigo, part of the trilogy O tempo e o vento, by Erico Verissimo. We will use concepts associated to what is used to be called as non-hermeneutic field, which prioritizes material aspects associated to body, presence, orality, clothing and performance. We will use the theoretical approach from authors such as Hans Ulrich Gumbrecht, Paul Zumthor and Judith Butler in order to understand the material construction of gender, as well as Joan Scott to for the approach of the centrality of gender as a category of analysis in the academic debate from 1990’s onwards. We will also demonstrate the ways in which Rodrigo Cambará’s figure does not correspond to an idealized characterization of the gaucho, allowing us to identify traces of what became known, in the literature of the Prata River, as sly gaucho. This article seeks to broaden the potencialities of analysis of the phenomena involving gender and materiality having canonical literary works as a basis for this analysis, providing new reading perspectives for these works.
Downloads
References
BERTUSSI, Lisana. Martín Fierro: o anti-herói gauchesco da literatura do Prata. In: XII Congresso Internacional da ABRALIC. Curitiba: UFPR, 2011.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Trad. Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
______. Presença na linguagem ou presença contra a linguagem. Trad. Luciana Villas Bôas e Markus Hediger. In: ____. Graciosidade e Estagnação: ensaios escolhidos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
_____. O campo não-hermenêutico ou a materialidade da comunicação. Teresa Revista de Literatura Brasileira, São Paulo, v. 10, n. 11, 2010, p. 386-407. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/teresa/article/view/116873 Acesso em: 07/04/2021.
HERNÁNDEZ, José. Martín Fierro. Trad. Antonio Augusto Fagundes. Porto Alegre: Letra e Vida Editora da Cidade, 2012.
REIS, Carlos; LOPES, Ana Cristina. Dicionário de teoria da narrativa. São Paulo: Ática, 1988.
SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. Trad. Cristiane Rufino Dabat e Maria Betânia Dávila. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20. n. 2, 1995, p. 71-99. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71721/40667 Acesso em: 05/04/2021.
SILVA, Sérgio Gomes da. A crise da Masculinidade: Uma crítica à Identidade de Gênero e à Literatura Masculinista. In Psicologia Ciência e Profissão. Rio de Janeiro, 2006, p. 118-131.
VERISSIMO, Erico. O tempo e o vento parte I: O Continente. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.