Research-training-action and continued training in modeling with Science and Mathematics teachers
DOI:
https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.9823Keywords:
Professor reflexivo, Modelagem nas Ciências e Matemática, Formação Continuada de professoresAbstract
This text is part of the theme Modeling in Science and Mathematics and Continuing Teacher Education. Its objective is to recognize, in the researches that deal with this theme, how the Investigation – Training – Action (IFA) has been constituted as a perspective for the training of Science and Mathematics teachers. This is a qualitative bibliographic research carried out from the search in the Theses and Dissertations Database (BDTD), which resulted in academic works developed at a stricto sensu level, totaling 41 works. Of these, we selected only those that mention Modeling in Science and Mathematics and the continuing education of teachers, leaving 2 theses and 10 dissertations. Seeking to recognize which ones discuss the idea of the researcher and reflective teacher and action research as a training perspective for Science and Mathematics teachers, by reading the methodology and theoretical framework of the research, we identified only 3, which are the object of this study. The analysis was carried out using the procedures of Textual Discursive Analysis, where the results point to the teacher’s reflective perspective as an approach for continuing
education in Modeling, with the potential to assist in the development of investigations and improvements for the teaching of Science and Mathematics. As this is an analysis developed from three studies that meet the objective of this study, we recognize training with Modeling in the perspective of the reflective framework and Investigation – Training – Action as a fertile field for further studies.
Downloads
References
Alarcão, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2011.
Alves, D. P. Formação continuada para professores de Ciências nas séries iniciais : uso de modelos e modelagem para introdução de conceitos químicos. Dissertação de mestrado. Universidade de Brasília,Brasília, Brasil, 2012. https://repositorio.unb.br/handle/10482/15033
Biembengut, M. S. Modelagem na Educação Matematica e na Ciência. 1° ed. São Paulo: 2016.
Bogdan, R. C.; Biklen, S. K. Investigação qualitativa em educação.Brasil: Porto Editora, 1994.
Bonotto, D. D. L. (Re)configurações do agir modelagem na formação continuada de professores de matemática da educação básica. Tese de doutorado. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasil, 2017. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7632
Cararo, E. DE F. F. O sentido da formação continuada em modelagem matemática na educação matemática desde os professores participantes. Dissertação de mestrado. Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, Paraná, 2017. http://tede.unioeste.br/handle/tede/3323
Da Costa, N. X. P; Vasconcellos, R. F. R. R. Proposta para Formação Continuada de Docentes Online. EaD em Foco [online]. vol. 9 n° 1, 2019. https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/851
Demo, P. Metodologia Do Conhecimento Científico. São Paulo: Atlas, 2000.
Ferreira, C. R. Modelagem matemática na Educação Matemática : contribuições e desafios à Formação Continuada de professores na modalidade Educação à Distância Online. Dissertação de mestrado. Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2010. http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1311
Fiorentini, D. Formação de Profissionais de Matemática. São Paulo: Editora Mercado de Letras, 2003.
Freire, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
Gil, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo:Atlas, 2002.
Güllich, R. I. Da C. O livro didático, o professor e o ensino de ciências : um processo de investigação-formação-ação. Tese de doutorado. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul,Ijui, Brasil, 2012. http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/handle/123456789/2043
García, C. M. Formação de professores: para uma mudança Educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.
Imbernon, F. Formação Continuada de Professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
Imbernón, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.
Ibiapina, I. M. L. de M. Pesquisa colaborativa: Investigação, Formação e Produção de Conhecimentos. Brasília: Liber Livro, 2008.
Justi, R. La enseñanza de ciencias basada en la elaboración de modelos. Investigación Didática, p. 173–184, 2006.
Maldaner, O. A.; Zanon, L. B. Situação de estudo : uma organização do ensino que extrapola a formação disciplinar em ciências. Editora Unijuí [Online]. Vol 27 nº 87, 2012.
Moraes, R.; Galiazzi, M. DO C. Análise Textual Discursiva. IJUÍ: Editora Unijuí, 2016.
Nery, B. K.; Maldaner, O. A. Formação de Professores - Compreensões em Novos Programas e Ações. IJUÍ: Editora Unijuí, 2014.
Nóvoa, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa | Portugal: EDUCA, 2009.
Nóvoa, A. Firmar a Posição Como Professor , Afirmar a Profissão Docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, p. 1106–1133, 2017. https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/abstract/?lang=pt
Ponte, J. P. Da. A formação do professor de Matemática: Passado, presente e futuro. Encontro Internacional em Homenagem a Paulo Abrantes, p. 1–23, 2005. http://hdl.handle.net/10451/3169
Ponte, J. P. DA. Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014.
Ponte, J. P. Da et al. Formação de professores dos primeiros anos em articulação com o contexto de prática de ensino de matemática. Revista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa, v. 20, n. 1, p. 71–94, 2017. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-24362017000100071
PIMENTA, S. G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521- 539, set/dez, 2005. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7902839
Radetzke, F. S.; Güllich, R. I. Da C.; Emmel, R. A constituição docente e as espirais autorreflexivas: investigação-formação-ação em ciências. Vitruvian Cogitationes - RVC [online]. p. 65–83, 2020. https://rvc.inovando.online/uploads/artigos/65-83-artigo-uffs_arquivo17_1611079720.pdf
Schön, D. A. Educando o Profissional Reflexivo: Um Novo Design para o Ensino e a Aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2000.
Schön, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: Nóvoa, A. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: EDUCA & AUTOR, 1993.
ZEICHNER, K. M.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Pesquisa dos educadores e formação docente voltada para a transformação social. Cadernos de Pesquisa, vol. 35, n. 125, p. 63-80, maio/ago. 2005. https://www.scielo.br/j/cp/a/Zx9H96h48wrzY7DsrggHTQq/abstract/?lang=pt
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 INTERMATHS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Responsibility: The scientific content and the opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author(s).
- Copyrights: INTERMATHS.
- All content of Revista INTERMATHS/INTERMATHS journal is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional