The importance of narratives for research in Ethnomodelling
DOI:
https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.9831Keywords:
Educação Matemática, Narrativas, Etnomodelagem, CulturaAbstract
This theoretical article presents arguments that highlight the contributions of narratives to the development of research on Ethnomodelling. It is understood that narratives help to understand historical facts and facts inherent to different cultures. In this sense, it is believed that these actions can meet research in Ethnomodelling, since their use occurs through observation, valuing the tacit knowledge of cultural groups, and the possible relationships of this knowledge with Academic Mathematics. Thus, it is observed that the dialogues with the people who make up the investigated cultural group can be a promising source of data to understand the relationships established by the researcher, supporting the glocal approach, which connects tacit knowledge to academics, through the construction of ethnomodels.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC) Ensino Fundamental, MEC. Brasília. 2017.
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem Matemática & Resolução de Problemas, Projetos e Etnomatemática: Pontos Confluentes. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.7, n.2, p.197-219, novembro 2014 ISSN 1982-5153.
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo – Editora Livraria Física – 2016.
CORTES, D. P. O. Re-significando os conceitos de função: um estudo misto para entender as contribuições da abordagem dialógica da etnomodelagem. 2017. 226 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) - Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2017.
CUNHA, J. L. CARDÔZO, L. S. Ensino de História e formação de professores: narrativas de educadores. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 42, p. 141-162, out./dez. 2011.
D’AMBROSIO, U. A História da Matemática: questões historiográficas e políticas e reflexos na educação matemática. In: BICUCO, M. A. Pesquisa em Educação Matemática: Concepções & Perspectivas, Editora UNESP, São Paulo, pp. 97-115, 1999.
D’AMBROSIO, U. O Programa Etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, v.10, n.1, jan./jun. 2008.
GALVÃO, C. NARRATIVAS EM EDUCAÇÃO. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.
LIMA, V. M. R.; GESSINGER, R. M. Narrativas e pesquisa educacional: alguns questionamentos. In.: LIMA, V. M. R,; HARRES, J. B. S.; PAULA, M. C. P. Caminhos da pesquisa qualitativa no campo da Educação em Ciências: pressupostos, abordagens e possibilidades. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018, p. 111-125
PIMENTEL, C. C. Etnomodelagem: uma abordagem de conceitos geométricos no cemitério de Arraias – TO. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2019.
REIS, P. R. AS NARRATIVAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO. Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente, SP, ano XIV, v. 15, n. 16, p. 17-34, jan./dez. 2008
ROSA, M. OREY, D. Etnomodelagem como um movimento de globalização nos contextos da Etnomatemática e da Modelagem. Com a Palavra o Professor, Vitória da Conquista (BA), v.5, n.11, janeiro-abril / 2020.
SANTOS, J. Produção Artesanal de Chocolate e Etnomodelagem: construção do conceito de função por estudantes do Ensino Fundamental. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 INTERMATHS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Responsibility: The scientific content and the opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author(s).
- Copyrights: INTERMATHS.
- All content of Revista INTERMATHS/INTERMATHS journal is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional