Decolonizing the Mind and the Gaze: “Xala” and the Impotence of the Postcolonial State
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v7i1.10260Keywords:
African Cinema, Neocolonialism, History, Cultural ResistanceAbstract
Between the 1960s and 1970s, alongside anti-colonial struggles in Africa, the possibility of building an African identity and cultural and political autonomy for the continent emerged through cinema. The cinematographic language was configured, at that moment, in a speech tool in the face of the difficulty of writing History. The camera thus became a weapon for denouncing the impotence of the African political class and, in addition, a means for claiming a decolonized image of the continent. In this article, I problematize the concepts of identity, tradition, and modernity in the post-African independence context, according to the representation of the film Xala (1975) by the Senegalese filmmaker-writer Ousmane Sembène. Furthermore, I discuss the aspects that enabled the construction of an imaginary of overcoming colonization and the discursive articulation of this cinematographic tendency around the desired social revolution in Africa.
Downloads
References
ABDALA JUNIOR, Benjamin. Liminaridades identitárias: para uma geocrítica do eurocentrismo (Notas críticas). In: FONSECA, Maria Nazareth Soares; CURY, Maria Zilda Ferreira (Org.) África: dinâmicas culturais e literárias. Belo Horizonte, Ed. PUC Minas, 2012.
APPIAH, Anthony. Na casa de meu pai: a África na filosofia da cultura. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
BAMBA, Mahomed. Jean Rouch: cineasta africanista? DEVIRES, Belo Horizonte, V. 6, N. 1, P. 92-107, JAN/JUN 2009.
BENSALAH, Mohamed. Sembène Le Magnifique (1923-2007). Revue Africaine des Livres. Vol. 4 n°2 – Septembre 2008.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 1998.
DIAWARA, M., DIAKHATÉ, L. (Org.). Cinema africano: novas estéticas e políticas. Lisboa: Sextante Editora, 2011.
DIOP, Cheikh Anta. The African Origin of Civilization: Myth or Reality. New York :L. Hill, 1974.
FANON, F. Os Condenados da terra. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FERKISS, Victor C. África : Um continente à procura de seu próprio destino. Rio de Janeiro: Edições G.R.D, 1967.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG; Brasília: Unesco, 2003.
KI-ZERBO, Joseph. Histoire de l'Afrique Noire. D'hier à demain. Paris: Hatier, 1972.
LOPES, Carlos. A Pirâmide Invertida. Historiografia Africana feita por Africanos. Atas do Colóquio: Construção e Ensino da Historia de África. Lisboa, CCDP, 1995.
MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido pelo retrato do colonizador. 2.ed. -. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
MUDIMBE, Valentin Yves. A invenção de África: Gnose, filosofia e a ordem do conhecimento. Mangualde (Portugal), Luanda: Edições Pedago; Edições Mulemba, 2013.
NASCIMENTO, J. Promessas e Desafios da Migração: Reimaginando Espaços e Fronteiras a partir do Cinema Africano Contemporâneo. Ponta Grossa – PR: Atena, 2022. https://doi.org/10.22533/at.ed.257222101
NASCIMENTO, J. Pode o Subalterno Filmar? Cinema Africano e Luta Anticolonial nos Anos 1960. São Paulo – SP: Bookerfield, 2021. https://doi.org/10.53268/bkf21090600
NASCIMENTO, J. “(Re)Visões de África no Cinema: Singularidades de Uma História Plural”. Em: Cadernos de História UFPE, n.13, v.13, 17-33, 2020.
NASCIMENTO, J. “Art, Cinema and Society: Sociological Perspectives”. Em: Global Journal of Human-Social Science: (C) Sociology & Culture, v.19, Issue 5, 19-28, 2019.
NASCIMENTO, J. “África enquanto Construção Discursiva e Midiática: a Propaganda Colonial e a ‘Invenção’ do ‘Outro’”. Em: Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, v.5, 17-50, 2017.
SHOHAT, E.; STAM, R. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
SHOHAT, E. “Notes on the Poscolonial”. Em: Social Text, v.31, n.32, 1992.
STAM, R. Introdução à teoria do cinema. Campinas, SP: Papirus, 2003.
SUTHERLAND, J.-A.; FELTEY, K. Cinematic sociology: social life in film. Thousand Oaks: Pine Forge Press, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.