Resistance and poetic revolution
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v7i1.10486Keywords:
Poetry, History, RevolutionAbstract
The authors Alda Espírito Santo and Conceição Lima visit a past close to that of their childhoods, but also a more remote past of a time when black narratives are tome acquired through the voices of grandparents, great-grandparents and great-grandparents. Narratologies of African origin have recurred for a cosmogonic time inserted in the orderly and balanced scenario, articulating discourse, practice and resistance in the way they prepare their food, their daily rituals of coexistence, of family organization, despite the vicissitudes of daily life in a country. moved by ancestral forces in the way of being in the world. However, the storytelling format and poetic construction needed to bring to the poetic scene the historical substrates not consistent with that traditional storytelling.
Downloads
References
ESPÍRITO SANTO, Alda. É nosso o solo sagrado da terra. Lisboa: Ulmeiro, 1978.
BARRY, Boubacar. Senegâmbia: o desafio da História Regional. Rio de Janeiro: Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2000.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
KASSANA, Leonel. “Descendentes de antigos escravos falam de calvário”. In: Jornal de Angola. https://www.jornaldeangola.ao/ao/noticias/descendentes-de-antigos-escravos-falam-de-calvario/
LEITE, Fabio Rubens da Rocha. A questão ancestral: África negra. São Paulo: Palas Athena: Casa das Áfricas, 2008.
LEITE, Fabio Rubens da Rocha. http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wpcontent/uploads/2012/11/Valores-civilizatorios- em-sociedades-negro-africanas4.pdf
LIMA, Conceição. O útero da casa. Lisboa: Editorial caminho, 2004.
OLIVEIRA, Jurema. “Alda Lara, Noémia de Sousa, Ana Paula Tavares, Vera Duarte, Paulina Chiziane, Alda Espírito Santo e Odete Semedo”. In: OLIVEIRA, Jurema e SOARES, Luis Eustáquio (Orgs.) Africanidades e brasilidades: ensino, pesquisa e crítica. 2ª edição revista e atualizada. Vitória: Edufes, 2020. P. 127-137.
OLIVEIRA, Jurema. “A herança ancestral na construção da figuração em A varanda de frangipani”. In CHAGAS, Silvania Núbia (Org.) África e Brasil: culturas hibridas, identidades plurais. Salvador: Edufba, 2019. P. 97-114.
OLIVEIRA, Jurema. “O preexistente e sua ausência em narrativas contemporâneas de Moçambique, Angola e Brasil”. In: OLIVEIRA, Jurema (Org.) Africanidades e brasilidades: literaturas e linguística. 1 ed. Curitiba: Appris, 2018.
OLIVEIRA, Jurema. “As marcas da ancestralidade na escrita de autores contemporâneos das literaturas africanas de língua portuguesa”. Signótica, Goiânia, v. 26, n. 1, p. 45-67, 2014. https://doi.org/10.5216/sig.v26i1.29780
OLIVEIRA, Jurema J. de. Violência e violação: uma leitura triangular do autoritarismo em três narrativas luso-afro-brasileiras. Luanda: União dos Escritores Angolanos, 2007.
SARLO, Beatriz. Cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: UFMG, 2007.
RODRIGUES, Inês Nascimento. “As múltiplas vidas de Batepá: memórias de um massacre colonial em São Tomé e Príncipe (1953-2018)”. In: Dossiê: Memórias da violência colonial: reconhecimentos do passado e lutas pelo futuro. https://www.redalyc.org/journal/1346/134660573002/html/, https://doi.org/10.15448/1980-864X.2019.2.32441
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.