Experiences with indigenous teaching in Angra dos Reis: testsitures in education, culture and difference
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v7i3.11539Keywords:
Culture, Difference, Education, Indigenous teaching, InterculturalityAbstract
The purpose of this text is to weave experiences with indigenous teaching, dialoguing with our memories and references. The text then leaves the trivial, opening space-time for another mode of collective writing. The incompleteness characterizes our option, emphasizing more the richness of the intercrossing process, woven from our meetings and conversations, at first random and later more structured for the conduct of this text. In 2019, we had the unique and fruitful opportunity, from different areas of knowledge and theoretical-methodological emphases, to act as teachers of indigenous, Guarani and Pataxó students, in order to contribute to a qualification course, intermediated by a project, linked to the State of Rio de Janeiro. The remembrance of the course through our dialogues and writing shows the insistence of that experience in and between us, signaling meanings and making itself as an event conducive to feeling/thinking processes of alterity-sameness.
Downloads
References
AUGÉ, Marc. O sentido dos outros: atualidade na antropologia. Petrópolis: Vozes, 1999.
BARROS, Manoel de. Concerto a céu aberto para solos de ave. Rio de Janeiro: Record, 1998.
BASTOS LOPES, Danielle. A presença do invisível em escolas indígenas: escolarização, diferença e cosmologia entre os povos Mbyá (Guarani) do Rio de Janeiro. Cadernos CIMEAC, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 103-119, 2017. DOI: https://doi.org/10.18554/cimeac.v7i2.2089
BENITES, Sandra. Nhe’ẽ, Reko Porã Rã: Nhemboea Oexakarẽ. Fundamento da Pessoa Guarani, Nosso Bem-Estar Futuro (Educação Tradicional): o olhar distorcido da escola. TCC de Licenciatura Intercultural Indígena do Sul da Mata Atlântica da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2015.
BENITES, Sandra. Educação Guarani e Interculturalidade: a(s) História(s) Nhandeva e o Teko. Revista Caracol. São Paulo, N. 20, jul-dez/2020, p. 188-200. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i20p188-201
CHAUÍ, Marilena. Boas-Vindas à Filosofia. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2010.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.
HEIDEGGER, Martin. Ser e o Tempo. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2015.
MARTON, Silmara Lídia. Paisagens Sonoras, Tempos e Autoformação. Tese defendida junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal: RN, 2008.
MUNDURUKU, Daniel. Coisas de índio. São Paulo: Callis, 2000.
MUNDURUKU, Daniel. O homem que roubava horas. São Paulo: Brinque-Book, 2007.
MUNDURUKU, Lucas. O ressoar das palavras antigas. In: BORGES-ROSÁRIO, Fábio; MORAES, Marcelo José Derzi e HADDOCK-LOBO, Rafael (orgs.). Encruzilhadas filosóficas. Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2020, p. 160-164.
NOBRE, Domingos. Kyringue mbya reko. (o modo guarani mbya de ser criança) Documentário em DVD. IEAR/UFF. FAPERJ. 28 min. Angra dos Reis (RJ) 2011.
NOBRE, Domingos. Entre a escola e a casa de reza: infância, cultura e linguagem na formação de professores indígenas guarani. Rio de Janeiro, Niterói: Eduff, 2012.
NOBRE, Domingos. Cursos de Magistério e fortalecimento de línguas indígenas: é possível? In: D’ ANGELIS, Wilmar; NOBRE, Domingos (orgs.). Experiências Brasileiras em Revitalização de Línguas Indígenas. Campinas, S: Ed. Curt Nimuendaju. 2020a.
NOBRE, Domingos. Processos educativos e povos indígenas: práticas e disputas etnopolíticas no contexto contemporâneo. Movimentos, v. 7, n. 13, p. 1-13, 2020b.
PIAGET, Jean. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.
RIBEIRO, William de Goes. Xe Rohenoi Eju Orendive: rimas, rappers e hibridização cultural de povos indígenas no Brasil. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 9, n. 2, p. 1-20, 2020. DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v9.n2.a4515
RIBEIRO, William de Goes. Sobre e com a indigenização do Hip Hop no Brasil. Abatirá - Revista de Ciências Humanas e Linguagens da Universidade do Estado da Bahia – UNEB. Salvador, v.2, n.4, p. 1- 861, jul/dez, 2021.
RICO, Santiago Alba. La Ciudad Intangible - ensayo sobre el fin del neolítico. Espanha: Editorial Hiru Argitaletxea, 2001.
SCHAFER, Raymond Murray. A Afinação do Mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. São Paulo: Editora UNESP, 2001.
SILVA, Paulo de Tássio Borges da. Políticas linguísticas de revitalização entre os Pataxó do território Kaí-Pequi. Dissertação de mestrado profissional (Linguística e Línguas Indígenas). UFRJ, Museu Nacional, Rio de Janeiro, 2019.
WAGNER, Roy. A invenção da cultura. Trad. Marcela Coelho de Souza e Alexandre Morales. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuze. Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Sinergia – Relume Dumará, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.