Mercedes Baptista in children education: report of experience of implementation of Law no. 10,639/03 in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v4i7.4318Keywords:
Educação Infantil, Lei n. 10.639/03, Mercedes BaptistaAbstract
In the story of experience will be presented a reflection on the pedagogical practices made in an institution of Child Education in the north zone in the city of Rio de Janeiro. The pedagogical action was inspired in the biography of the Brazilian classical dancer Mercedes Baptista who dialogued in an interdisciplinar and ludic way with Afro- Brasilian culture and history, promoting antiracist education in the early childhood, putting into pratice the Law 10,639/03.
Keywords: Law 10,639/03, Mercedes Baptista, Child Education
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete. Prólogo. In: ABRAMOWICZ, Anete e VANDENBROECK, Michel (orgs). Educação Infantil e Diferença. Campinas, SP: Papirus, 2013.
ANTUNES, Celso. Educação Infantil: prioridade imprescindível. 8ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
, Projeto e práticas pedagógicas na Educação Infantil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
BRASIL. Lei nº. 10.639 de 09 de janeiro de 2003. Inclui a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira” no currículo oficial da rede de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, 2003.
. Lei nº. 11.645 de 10 de março de 2008. Inclui a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Africana, Afro-Brasileira e Indígena” no currículo oficial da rede de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, 2008.
. LDB – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional/ Lei n. 9394, de 20/12/1996. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.
CANEN, Ana. A educação brasileira e o currículo a partir de um olhar multircultural: algumas tendências e perspectivas. BARROS, José Flávio Pessoa de e OLIVEIRA, Luiz Fernandes de (orgs). In: Todas as Cores na Educação: contribuições para uma reeducação das relações étino-raciais no ensino básico. Rio de Janeiro: Quartet: FAPERJ, 2008.
CAVALLEIRO, Eliane. Do Silêncio do Lar ao Silêncio Escolar: Racismo, Preconceito e Discriminação na Educação Infantil. 6ed. São Paulo: Contexto, 2017.
. Educação Anti-Racista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: CAVALLEIRO, Eliane (org). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa educação. 6ed. São Paulo: Selo Negro, 2001.
CEERT. Educação infantil e práticas promotoras de igualdade racial [coordenação geral Hédio Silva Jr., Maria Aparecida Silva Bento, Silvia Pereira de Carvalho]. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades: Instituto Avisa lá - Formação Continuada de Educadores, 2012.
CRIOLO. Diferenças, Tabu Brasil. In: http://terradegigantes65.blogspot.com.br/2012/11/diferencas-criolo-faz-musica- para.html.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 11ª Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
LUCENA, Francisco Carlos e LIMA, Jorge dos Santos. Ser Negro: Um Estudo de Caso Sobre “Identidade Negra”. Saberes, Natal – RN, vol.01, nº2, mai2009, p.33-51.
OLIVA, Anderson Ribeiro. A história africana nos cursos de formação de professores. Panorama, perspectivas e experiências. Estudos Afro-Asiáticos, Rio de Janeiro, UCAM, nº 1-2-3, ano 28, jan-dez 2006.
PESAVENTO, Sandra Jatahy Pesavento. História & História Cultural. 3ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
MEC/SECAD. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC/SECAD, 2004.
. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das Relações Etnicorraciais e para o Ensino de História e Cultura Afrobrasileira e Africana. Brasília: MEC/SECAD, 2013.
. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.
SANTOS, Emilena Sousa dos. Intérpretes da dança de expressão negra: contextos da arte de estar em cena. Revista de C. Humanas, Viçosa, v. 14, n.1, p. 58-73, jan./jun. 2014. Acessado em agosto de 2018 In: http://www.cch.ufv.br/revista/pdfs/vol14/artigo5vol14-1.pdf.
SILVIA, Geranilde Costa e PETIT, Sandra Haydée. Literatiura Africana e Afrodescendente Junto a Crianças de Escolas Públicas: uma experiência de pesquisa. In: BARRETO, Maria Aparecida Santos Correa (org) Africanidade(s) e Afrodescendência(s): perspectivas para a formação de professores. Vitória, ES: EDUFES, 2012.
SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço da. Mercedes Baptista: a criação da identidade negra na dança. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2007.
THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro , v. 13, n. 39, p. 545- 554, dez. 2008 . https://doi.org/10.1590/s1413-24782008000300010
SME-RJ. Orientações curriculares para educação infantil. Gerência de Educação Infantil, Secretaria de Educação do Município do Rio de Janeiro: 2010.
WINTER, Jonah. Josephine na Era do Jazz. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.