"Homosexuality was not something I was willing to accept": narratives of a black, gay and popular class student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v4i7.5137

Abstract

The work, in its entirety, was conducted by interviewing a young who calls himself a gay and a black student from Rio de Janeiro, a low-income social class student from a regular high school public school located on the outskirts of a municipality located in the interior of Bahia. In the following text, we emphasize social markers of gender / sexuality and race / ethnicity. These markers presented as discomfort for the subject interviewed, since they do not meet the characterizations and practices determined by heteronormativity. Thus, we find that there is a hierarchical and vertical view that involves other identities as well as possibilities of affective and sexual experiences different from those determined by social norms.

Keywords: gender; ethnics markers; sexual diversity; student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos feministas. Florianópolis, maio/agosto 2011. p. 549-559. https://doi.org/10.1590/s0104-026x2011000200016

BUTLER, Judith. Regulações de gênero. Cadernos pagu (42). Jan./jun. 2014. p. 249-274. https://doi.org/10.1590/0104-8333201400420249

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Rio de Janeiro/São Paulo: Autêntica, 2015.

CORREA, Lisete Bertotto. A exclusão branda do homossexual no ambiente da escola. 153f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2003.

CRENSHAW, Kimberle. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. Cruzamento: raça e gênero. s/d. p. 7-16.

FERRARI, Anderson. E quando as homossexualidades invadem a escola? In: MARQUES, Luciana Pacheco e MARQUES, Carlos Alberto (org.). [Re]significando o outro. Juiz de Fora – MG: Ed. UFJF, 2008.

GASTALDO, Denise. Pesquisador/a desconstruído/a e influente? Desafios da articulação teórica metodológica nos estudos pós-críticos. In: MEYER, Dagmar Estermann e PARAÍSO, Marlucy Alves (orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2 ed. Belo Horizonte: Maza Edições, 2014.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Como trabalhar com “raça” em sociologia. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 29, nº 1, jan./jun. 2003. p. 97-103. https://doi.org/10.1590/s1517-97022003000100008

JOVCHELOVITCH, Sandra. BAUER; Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W. GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Tradução: Pedrinho Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiências. 1 ed.; 2 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

LEWIS, Clive Stapless. Crônicas de Nárnia. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

LOURO, Guacira Lopes. Conhecer, pesquisar, escrever... Educação, Sociedade & Cultura. Nº 25, 2007. p. 235-245.

LUVIZOTTO, Caroline Kraus. Cultura gaúcha e separatismo no Rio Grande do Sul. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. https://doi.org/10.7476/9788579830082

PINHO, Osmundo. Qual é a identidade do homem negro? Revista Democracia viva. Nº 22, 2004, p. 67.

POUTIGNAT, Philippe; STREIFF-FENART, Jocelyne. Teorias da etnicidade seguido de grupos étnicos e suas fronteiras de Fredrik Barth. São Paulo: editora UNESP, 2011.

RAMIRES NETO, Luiz. Habitus de gênero e experiência escolar: jovens gays no Ensino Médio em São Paulo. 170f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo. 2006. https://doi.org/10.11606/d.48.2006.tde-03022012-163059

SANTOS. Gislene Aparecida dos. A invenção do “ser negro”: um percurso das ideias que naturalizaram a inferioridade dos negros. São Paulo: Educ/ Fapesp; Rio de Janeiro: Pallas, 2002.

SEDGWICK, Eve Kosofsky. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu (28), janeiro-julho de 2007. p. 19-54. https://doi.org/10.1590/s0104-83332007000100003

SILVA, Fernando. Guimaraes Oliveira da. Vozes (des)veladas... Memórias de homossexuais sobre práticas escolares. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. 2015.

SOUSA FILHO, Alípio de. Teorias sobre a gênese da homossexualidade: ideologia, preconceito e fraude. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Ministério da Educação. Brasília, 2009, p. 95.

Published

2019-06-30

How to Cite

Côrtes, R. de C. S., & de Souza, M. L. (2019). "Homosexuality was not something I was willing to accept": narratives of a black, gay and popular class student. ODEERE, 4(7), 23–42. https://doi.org/10.22481/odeere.v4i7.5137