"Homosexuality was not something I was willing to accept": narratives of a black, gay and popular class student
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v4i7.5137Abstract
The work, in its entirety, was conducted by interviewing a young who calls himself a gay and a black student from Rio de Janeiro, a low-income social class student from a regular high school public school located on the outskirts of a municipality located in the interior of Bahia. In the following text, we emphasize social markers of gender / sexuality and race / ethnicity. These markers presented as discomfort for the subject interviewed, since they do not meet the characterizations and practices determined by heteronormativity. Thus, we find that there is a hierarchical and vertical view that involves other identities as well as possibilities of affective and sexual experiences different from those determined by social norms.
Keywords: gender; ethnics markers; sexual diversity; student.
Downloads
References
BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos feministas. Florianópolis, maio/agosto 2011. p. 549-559. https://doi.org/10.1590/s0104-026x2011000200016
BUTLER, Judith. Regulações de gênero. Cadernos pagu (42). Jan./jun. 2014. p. 249-274. https://doi.org/10.1590/0104-8333201400420249
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Rio de Janeiro/São Paulo: Autêntica, 2015.
CORREA, Lisete Bertotto. A exclusão branda do homossexual no ambiente da escola. 153f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2003.
CRENSHAW, Kimberle. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. Cruzamento: raça e gênero. s/d. p. 7-16.
FERRARI, Anderson. E quando as homossexualidades invadem a escola? In: MARQUES, Luciana Pacheco e MARQUES, Carlos Alberto (org.). [Re]significando o outro. Juiz de Fora – MG: Ed. UFJF, 2008.
GASTALDO, Denise. Pesquisador/a desconstruído/a e influente? Desafios da articulação teórica metodológica nos estudos pós-críticos. In: MEYER, Dagmar Estermann e PARAÍSO, Marlucy Alves (orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2 ed. Belo Horizonte: Maza Edições, 2014.
GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Como trabalhar com “raça” em sociologia. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 29, nº 1, jan./jun. 2003. p. 97-103. https://doi.org/10.1590/s1517-97022003000100008
JOVCHELOVITCH, Sandra. BAUER; Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W. GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Tradução: Pedrinho Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiências. 1 ed.; 2 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
LEWIS, Clive Stapless. Crônicas de Nárnia. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
LOURO, Guacira Lopes. Conhecer, pesquisar, escrever... Educação, Sociedade & Cultura. Nº 25, 2007. p. 235-245.
LUVIZOTTO, Caroline Kraus. Cultura gaúcha e separatismo no Rio Grande do Sul. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. https://doi.org/10.7476/9788579830082
PINHO, Osmundo. Qual é a identidade do homem negro? Revista Democracia viva. Nº 22, 2004, p. 67.
POUTIGNAT, Philippe; STREIFF-FENART, Jocelyne. Teorias da etnicidade seguido de grupos étnicos e suas fronteiras de Fredrik Barth. São Paulo: editora UNESP, 2011.
RAMIRES NETO, Luiz. Habitus de gênero e experiência escolar: jovens gays no Ensino Médio em São Paulo. 170f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo. 2006. https://doi.org/10.11606/d.48.2006.tde-03022012-163059
SANTOS. Gislene Aparecida dos. A invenção do “ser negro”: um percurso das ideias que naturalizaram a inferioridade dos negros. São Paulo: Educ/ Fapesp; Rio de Janeiro: Pallas, 2002.
SEDGWICK, Eve Kosofsky. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu (28), janeiro-julho de 2007. p. 19-54. https://doi.org/10.1590/s0104-83332007000100003
SILVA, Fernando. Guimaraes Oliveira da. Vozes (des)veladas... Memórias de homossexuais sobre práticas escolares. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. 2015.
SOUSA FILHO, Alípio de. Teorias sobre a gênese da homossexualidade: ideologia, preconceito e fraude. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Ministério da Educação. Brasília, 2009, p. 95.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.