Visual languages as a pretext for talking about Ethnic Relations
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v4i8.6234Abstract
The purpose of this work is to build or, at least, provoke about the potential that images have to establish mediations between subjects/groups about what makes them feel close and able to identify points that differentiate them from other subjects or groups in possible processes of contact established by them. In this sense, it is appropriate to situate the understanding that we bring about visual languages and ethnic relations, placing them in what they propose. Organized in six topics plus references, the text brings an Introduction that situates the guiding thread of the discussion; in the following topics, the titles will enunciate the discussions they propose: Image and visual production; Visual resources and teaching activity; Images: production / reflection in the party space; Visual resources: convergence of teaching, research and extension; and Final considerations. In this last topic, the text seeks, through a revisit to the proposed title, to establish possible interrelationships between visual languages and ethnic relations.
Keywords: images, party, teaching
Downloads
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia Tradução de Alfredo Bosi, 2. ed. São Paulo: Mestre Jou, 1982.
AMADO, Jorge. Bahia de Todos os Santos: guia de ruas e mistérios. Rio de Janeiro: Record, 2000.
ARAÚJO, Jorge de Souza. Letras, leitor, leituras: reflexões. Itabuna-Ba: Via Litterarum, 2006
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Tradução de Júlio Castañon Guimarães.Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A cultura na rua. Campinas, São Paulo: Papirus, 1989.
DUBOIS, Philipe. O ato fotográfico. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas, São Paulo: Papirus, 1993.
DURAND, Gilbert. O Imaginário: ensaio acerca das ciências de da filosofia da imagem. tradução Renée Eve Levié. 3.ed. Rio de Janeiro: Difel, 2004.
ELIADE, Mircea. Imagens e símbolos: ensaios sobre o simbolismo mágico-religioso. Tradução de Sonia Cristina Tamer. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
FELDMAM-BIANCO, Bela; LEITE, Míriam L. Moreira (Org.) Desafios da imagem: fotografia, iconografia e vídeo nas Ciências Sociais. Campinas: Papirus, 1998.
FERREIRA, Edson Dias . Desenho, fotografia e cultura na era da informática. In: GRAPHICA 2007-VII International Conference on Graphics Engineering of Arts and Design e XVIII Simpósio Nacional de Geometria Descritiva e Desenho Técnico, 2007, Curitiba. GRAPHICA 2007 - ANAIS - Desafios da era digital: ensino e tecnologia, 2007. p. 01-09.
FERREIRA, Edson Dias. Desenho e Antropologia: influências da cultura na produção autoral. In: GRAPHICA: International Conference on Graphics Engineering of Arts and Design e XVIII Simpósio Nacional de Geometria Descritiva e Desenho Técnico, 2005, Recife, PE. Anais... Recife, 2007, p.
FERREIRA, Edson Dias. Fé e festa nos janeiros da Cidade da Bahia: São Salvador. 2004. 250f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais, Antropologia) – PUC-SP, São Paulo, 2004.
FERREIRA, Edson Dias. Desenho Conhecimento: em direção à construção de sua epistemologia. In: GRAPHICA: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENGENHARIA GRÁFICA NAS ARTES E NO DESENHO, 3., 2000, Ouro Preto, MG. Anais... Ouro Preto, 2000, p.
FERREIRA, Edson Dias. Linguagens visuais e cultura: as interfaces possíveis com a proposta do ODEERE. In ODEERE: formação docente, linguagens visuais e legado africano no sudoeste baiano / Marise de Santana...[et al.]. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2014
FERREIRA, Edson Dias. Imagens da Cidade: fé e festa nos janeiros da Cidade da Bahia. In Etnicidades e trânsitos: estudos sobre Bahia e Luanda / Marise de Santana...[et al.]. Jequié; Rio de Janeiro: Programa de pós-Graduação em Relações Étnicas e Contemporaneidade(UESB): Grupo de Pesquisa interinstitucional (UERJ-UFRJ), 2017.
FILLIPPI, Patrícia de; LIMA, Solange Ferraz de; CARVALHO, Vânia Carneiro de. Como tratar coleções de fotografias. São Paulo: Arquivo Público do Estado: ImPrensa Oficial do Estado, 2002
GEERTZ, Clinford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.
GOMES, Luiz Vidal Negreiros. Desenhismo Santa Maria, Rio Grande do Sul: Editora UFSM, 1996
HALBWACHS, Maurice. Memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem.Tradução de Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1996
KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pos-moderna. In SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula:Uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis, RJ: vozes, 1995.
KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. 3. ed. São Paulo: Ateliê, 2002
KOSSOY, Boris. Fotografia e história. 2. ed. São Paulo: Ateliê, 2001.
KUBRUSLY, Cláudio Araújo. O que é fotografia. São Paulo: Brasiliense, 2003.
LAWLOR, Robert. Mitos, Deus, Mistérios Geometria Sagrada. Rio de Janeiro: Edições Del Prado, 1996.
LEITE, Enio. Origens do processo fotográfico. <http://www.cotianet.com.br/photo/hist/www.focusfoto.com.br>, em 12 de ago. 2007.
MOREIRA, Ana Angélica Albano. O espaço do desenho: a educação do educador. São Paulo: Edições Loyola, 1991.
MORIN, Edgar. O enígma do homem: para uma nova Antropologia. Tradução de Fernando de Castro Ferro. 2.ed. Rio de Janeiro: ZAHAR, 1979.
MOURA, Carlos Eugenio Marcondes de. A travessia da calunga grande. São Paulo: Edusp, 2000.
POLLAK, Michel. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.5, n. 10, p.200-212, 1992.
POLLAK, Michel. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol 2, n. 3, p.3-15, 1989.
POUTIGNAT, Philippe; STREIFF-FENART, Jocelyne. Teorias da Etnicidade, seguido de Grupos étnicos e suas fronteiras de Fredrik Barth. Tradução de Elcio Fernandes; São Paulo: UNESP, 2000.
SAMAIN, Etienne. Questões heurísticas em torno do uso das imagens nas Ciencias Sociais. In FELDMAM-BIANCO, Bela; LEITE, Míriam L. Moreira (Org.). Desafios da Imagem: fotografia, iconografia e vídeo nas Ciências Sociais. Campinas: Papirus, 1998.
SANTAELLA, Lúcia. Imagem. São Paulo: Editora Iluminuras Ltda, 1999.
VERGER, Pierre. Retratos da Bahia -1946 a 1952. Salvador: Corrupio, 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ODEERE - Journal of the Postgraduate Program in Ethnic Relations and Contemporaneity

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.