Indigenous authorship: contributions to enforce the teaching of indigenous themes in schools

Authors

  • Ademario Souza Ribeiro Universidad Interamericana (UI)
  • Raphael Fontes Cloux Universidad Interamericana (UI)

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v4i8.6236

Abstract

This paper aims to present in outline what was proposed during two events held by ODEERE - Organ of Education and Ethnic Relations of the State University of Southwest Bahia, Jequié Campus, State of Bahia, November 2018 and November of 2019, when we gave lectures, short courses, workshops and participated in round tables - having as theoretical principles, discuss and reflect on the teaching of indigenous themes in schools of Basic Education in Brazil and present indigenous authorship as contributions contributing to the applicability of the Law. 11,645/08 which makes the teaching under consideration compulsory.

Keywords: Teaching Indigenous Thematic; Indigenous Authorship; Perspectives; Approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo Demográfico 2010. Disponível em: <http://www.censo2010.ibge.gov.br>. Acesso em: 2 janeiro, 2016.

BRASIL. Lei Nº 11.645 de 10 de março de 2008. Altera a Lei N° 9.349 del 20 de dezembro 1996, modificada pela Lei No 10.639 del 9 de março de 2003. Diario Oficial da União, 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm.>.Acesso em: 10.07.2014.

BRASIL. Lei Nº 11.645 de 10 de março de 2008. Altera a Lei N° 9.349 de 20 de dezembro 1996, modificada pela Lei No 10.639 de 9 de março de 2003. Diário Oficial da União, 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm.>. Acesso em: 10.07.2014.

CHICANGANA-BAYONA, Yobenj Aucardo. Do Apolo de Belvedere ao guerreiro tupinambá: etnografia e convenções renascentistas. História, São Paulo, v. 25, n. 2, p.15-47, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/his/v25n2/01.pdf.>. Acesso em: 20.04.2017.

CRESPO, Raphael. Você é índio de verdade? Revista Leetra Indígena, São Paulo, v. 2, nº 2, p. 61-66, 2013. Disponível em: <https://issuu.com/grupo.leetra/docs/leetra_vol2> Acesso em: 12.12. 2017.

FREIRE, José Ribamar Bessa. Cinco ideias equivocadas sobre o índio. In: Educação, cultura e relações interétnicas/Ahyas Siso, Aloisio Jorge de Jesus Monteiro (orgs.); Amparo Villa Cupolillo... (et al.) – Rio de Janeiro: Quartet; EDUR, 2009.

RIBEIRO, Ademario. As coisas como elas são. In: Poética Poranduba – Eco Étnica. Salvador: Edição do Autor, 2001, p. 17.

RIBEIRO, Ademario. BUBUIA. In: Poética Poranduba – Eco Étnica. Salvador: Edição do Autor, 2001, p. 10.

RIBEIRO, Ademario. Fomos e somos. In: Poética Poranduba – Eco Étnica. Salvador: Edição do Autor, 2001, p. 11-12.

RIBEIRO, Ademario. Koyra “Hoje, tempo de agora”. In: Poética Poranduba – Eco Étnica. Salvador: Edição do Autor, 2001, p. 7-8. RIBEIRO, Ademario. As histórias e as culturas dos povos indígenas nos anos finais do ensino fundamental nas escolas Mbo'ehao e Kijêtxawê de Simões Filho, Estado da Bahia. Dissertação defendida na Universidad Interamericana, PY, 2019.

SILVA, Daniel José da. Uma Abordagem Cognitiva ao Planejamento Estratégico. Tese de Doutorado, Universidade de Santa Catarina, Florianópolis, 1998. Disponível em: http://www.gthidro.ufsc.br/arquivos/tese_daniel_jose_da_silva.pdf cesso em 15.09.2015.

SILVA, Edson Hely. Ensino e sociodiversidades indígenas: possibilidades, desafios e impasses a partir da Lei 11.645/2008. Caicó, v. 15, n. 35, p. 21-37, jul./dez. 2014. Dossiê Histórias Indígenas, 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/mneme/article/viewFile/7485/5816>. Acesso em: 10.10.2017.

Published

2019-12-30

How to Cite

Ribeiro, A. S., & Cloux, R. F. (2019). Indigenous authorship: contributions to enforce the teaching of indigenous themes in schools. ODEERE, 4(8), 119–139. https://doi.org/10.22481/odeere.v4i8.6236