Experience and sensitive listening: the Terreiro as possibility of listening to african childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v5i10.7141

Keywords:

Afro-descendant childhood, sensitive listening, experiences, ancestral legacy

Abstract

This academic essay on the childhood of a terreiro is written according to a candomblé world reading. There are many readings of the world. Our life experiences put us in front of at least two of them: religious reading such as candomblé and the lay reading of pedagogy. In the course of these experiences, we observed in the daily life of our classrooms - in teacher training courses and in the daily life of Early Childhood Education (education professionals) - a great lack of knowledge about the terreiro population, especially about their children. The text addresses the concept of Afro-descendant childhood, based on research carried out in the last ten years by the Study and Research Group Education, Diversity and Religion in traditional religious communities located in the state of Rio de Janeiro and the state of Bahia, whose objective is to identify , take into consideration, understand in a multidisciplinary way forms of appropriation, expropriation of the African and Afro-Brazilian ancestral legacy. In the text, we work with sensitive listening, inspired by the Italian approach according to Reggio Emillia experience, and with Lev Semenovitch Vigotsky's concept of experience, where the concept of experience is perceived as a possible way for a liberating education, where the taking of awareness by the child enables him to understand that he is the author of the world itself. A reality where the school values ​​and gives visibility to Afro-descendant children belonging to traditional religious communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline de Fatima Ribeiro, Professora do Ensino Fundamental

Professora de Ensino Fundamental (CEAS). Graduada em pedagogia INFES – Universidade Federal Fluminense (2013), mestre em educação pelo PPGE-FEUFF (2016). Tem experiência em educação, com ênfase em educação Infantil e ensino fundamental (alfabetização), atuando nos seguintes temas: infância, cultura de pares, educação infantil e legado ancestral

Eduardo Quintana, Universidade Federal Fluminense

Professor Adjunto da UFF, cientista social e pedagogo, mestre em educação e doutor em Educação. Fez Pós-doutorado em relações étnicas na UESB (ODEERE/PPGREC/UESB). Áreas de Interesse: Relações Étnicas e Educação; Sociologia da Educação; Educação, Legado Ancestral e Patrimônio.

References

Bâ, Amadou Hampâte. Amkoullel, o menino fula. 3ª ed. São Paulo: Palas Athena, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 10.639, de 09-01-2003.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (2005). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, Ministério da Educação Brasília: Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial/Secretaria de Educação Continuada/Alfabetização e Diversidade. In: .

LANDES, Ruth. A cidade das mulheres. 2. ed. Rio de Janeiro: EDUFRJ, 2002.

MACHADO, Vanda. Ilê Axé: vivências e invenções pedagógicas – as crianças do Opô Afonjá. Salvador: EDUFBA, 1999.

MUNANGA, Kabengele. Teoria social e relações raciais no Brasil contemporâneo. In: Cadernos Penesb – Periódicos do programa de educação sobre o negro na sociedade brasileira. Rio de Janeiro: FEUFF, 2010, p. 169 a 204.

NOGUEIRA, Renato. Entre a linha e a roda: infância e educação das relações étnico-raciais. In: Magistro Revista do Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Culturas e Artes – UNIGRANRIO, p. 398-419, 2009

PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2012.

QUINTANA, Eduardo. ÈKÓOLÉ: no candomblé também se educa. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

QUINTANA, Eduardo. Preconceito étnico e religioso na escola: (des)humanização e barbárie. Revista Aleph, n. 31, p. 119-135, 2018.

QUINTANA, Eduardo. Práticas de socialização no terreiro: possibilidades e desafios nos estudos das religiões de matrizes africanas. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 17, n. 48, p. 426-449, 2020.

QUINTANA, Eduardo; RIBEIRO, Jaqueline de Fátima. Infância, candomblé e escolarização. Revista Teias, v. 17, n. 44, p. 223-236, 2016.

RIBEIRO, Jaqueline de Fatima. Infância e terreiro: um estudo de vivências de crianças que frequentam o espaço de uma religião de matriz africana. 167p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.

RINALDI, C. Pedagogia da escuta. In: RINALDI, C. Diálogos com Reggio Emília: Escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

SANTOS, Ana Katia Alves dos. Infância e afro-descendente: epistemologia crítica do ensino fundamental. Salvador: EDUFBA, 2006.

TRINDADE, Azoilda Loretto da. Valores civilizatórios Afro-brasileiros na Educação Infantil. In: TRINDADE, Azoilda Loretto da. (org.). Africanidades brasileiras e Educação. Rio de Janeiro/Brasília. TV Escola/MEC. 2013.

VERGER Pierre. Orixás: deuses africanos no novo mundo. 6. ed. Salvador: Currupio, 2002.

VIGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamiento e habla. Colihue Clássica. 2007.

VIGOTSKY, Lev Semenovitch. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKY, Lev Semenovitch. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia Usp, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010.

Published

2020-12-31

How to Cite

Ribeiro, J. de F., & Quintana, E. (2020). Experience and sensitive listening: the Terreiro as possibility of listening to african childhood. ODEERE, 5(10), 01–20. https://doi.org/10.22481/odeere.v5i10.7141