Decolonizing school curriculum and history teaching: Agudás, the returnees to Africa
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v5i10.7602Keywords:
law 10639/03, history teachin, African historyAbstract
The purpose of this article is to analyze the lyrics of the samba-plot: “Agudás: those who took Africa in their hearts and brought them to the heart of Africa, Brazil”. What contribution does this plot offer to the teaching of African history and Afro-Brazilian culture? It offers an unprecedented historical memory to the Rio carnival, giving visibility to the black people who returned to Africa before the abolition of slavery in Brazil in 1888. Thus, it proposes to deconstruct the Eurocentric paradigm and build paths for the decolonization of the school curriculum in the perspective of Cultural Studies. This carnival art from the samba school Unidos da Tijuca, from the 2003 Rio carnival, is a cultural pedagogy with the potential to develop an anti-racist and decolonial education in the school space.
Downloads
References
ANDRADE, Paula Deporte de. A invenção das pedagogias culturais. In: CAMOZZATO, Viviane Castro; CARVALHO, Rodrigo Saballa de; ANDRADE, Paula Deporte de. (org.). Pedagogias culturais: a arte de produzir modos de ser e viver na contemporaneidade. Curitiba: Appris Editora, 2016. p.1932.
BRASIL. Resolução n. 2, 2015, sobre a formação docente inicial e continuada.
CACCIATORE, Olga Gudolle. Dicionário de cultos afro-brasileiros. Rio de Janeiro: Forense Universitária/ SEEC, 1977.
CAMBRIA, Vicenzo. A fala que faz: música e identidade negra no bloco afro Dilazenze (Ilhéus, Bahia). ANTHROPOLÓGICAS, ano 10, v. 17 (1), p. 81-102.
CAMOZZATO, Viviane Castro. CARVALHO, Rodrigo Saballa de. ANDRADE, Paula Deporte de. (orgs.). Apresentação. In: Pedagogias culturais: a arte de produzir modos de ser e viver na contemporaneidade. Curitiba: Appris Editora, 2016. p. 11-17.
CUNHA, Manuela Carneiro. Negros estrangeiros: escravos libertos e sua volta a África. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
CUNHA, Maria Clementina Pereira. “Não tá sopa”: samba e sambistas no Rio de Janeiro, de 1890 à 1930. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2016.
DI CAVALCANTI, Emiliano: biografia. Disponível no site: <http://www.dicavalcanti.art.br> Acesso em: 18/09/2014.
ELUF, Lygia. Di Cavalcanti. São Paulo: Folha de São Paulo; Instituto Itaú Cultural, 2013. (Coleção Folha Grandes Pintores Brasileiros; v. 1)
ESCOSTEGUY, Ana Carolina D. Cartografias dos estudos culturais: uma versão latino americana. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina D. Estudos culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da.(org.). O que é, afinal, Estudos Culturais. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 133-166.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina D. Estudos culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da.(org.). O que é, afinal, Estudos Culturais. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 133-166.
FIGUEIREDO, Eurídice. Os brasileiros retornados à África. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Diálogos Internacionais, n. 38, p. 51-70, 2009.
FREIRE, Gilberto. Casa Grande & Senzala. Rio de Janeiro: Record, 1996.
GOMES, Nilma Lino. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10/639/03. In: MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. CANDAU, Vera Maria. (orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 67 - 89.
GONÇALVES, José Henrique Rollo. das resistências ao ensino escolar de História da África: algumas considerações. In: ALVES, Amanda Palomo. SILVA, Eronildo José da. ARAÚJO, Marivânia Conceição (orgs.). Diálogos sobre diversidade, relações raciais e desigualdade no Brasil. Maringá: EDUEM, 2018. p. 301 - 323.
GURAN, Milton. Agudás: os “brasileiros” no Benin. RJ: Nova Fronteira, 2000.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio; Apicuri, 2016
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Trad. Adelaine La Guardia Resende. et al. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da Unesco no Brasil, 2003.
HERNANDEZ, Leila Leite. A África na sala de aula: visita à História contemporânea. São Paulo: Selo Negro, 2005.
HOFBAUER, Andreas. Uma história do branqueamento ou o negro em questão. São Paulo: Editora UNESP, 2006.
JACCOUD, Luciana. Racismo e República: o debate sobre o branqueamento e a discriminação racial no Brasil. In: THEODORO, Mário (org.). As políticas públicas e a desigualdade racial no Brasil: 120 anos após a abolição. 2. ed. Brasília: Ipea, 2008. p. 49-68.
LIESA. Ensaio Geral: informativo oficial da LIESA. Rio de Janeiro, ano XXVI, n. 38, fev. 2018.
LOPES, Nei. Enciclopédia brasileira da diáspora africana. São Paulo: Selo Negro, 2004.
MUNANGA, Kabengele. Apresentação. In: MUNANGA, Kabengele (org.). Superando o racismo na escola. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p.15 - 20.
MUNANGA, Kabengele. GOMES, Nilma Lino. O negro no Brasil de hoje. 2. ed. São Paulo: Global, 2016. (Para entender)
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade negra versus identidade negra. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1999.
NAPOLITANO, Marcos. História e música: história cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2017.
PROENÇA, Graça. Descobrindo a História da arte. São Paulo: Ática, 2005.
REIS, João José. SILVA, Eduardo. O levante dos malês: uma interpretação política. In: Negociação e conflito: a resistência negra no Brasil escravista. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 99 - 122.
SÃO PAULO. Pinacoteca de São Paulo. XX Arte brasileira: no subúrbio da modernidade: Di Cavalcanti 120 anos. São Paulo: APAC – Associação Pinacoteca de Arte e Cultura, 2017. p. 5. (Material pedagógico)
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993
SERRANO, Carlos. MUNANGA, Kabengele. A revolta dos colonizados: o processo de descolonização e as independências da África e da Ásia. São Paulo: Atual, 1995. (História geral em documentos)
SERRANO, Carlos. WALDMAN, Maurício. Memória D'África: a temática africana em sala de aula. São Paulo: Cortez, 2010
SILVA, Angela Fileno da. Que eu vou na terra dos negros: circularidades atlânticas e a comunidade brasileira na África. Dissertação (Mestrado em História Social). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo, USP, São Paulo, 2010.
SKIDMORE, Thomas. Preto no branco: raça e nacionalidade no pensamento brasileiro. Trad. Raul de Sá Barbosa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976
SOUZA, Mônica Lima de. Entre margens: o retorno à África de libertos no Brasil 1830-1870. Tese (Doutorado) – Universidade Federal Fluminense – UFF. Rio de Janeiro, 2008.
STEINBERG, Shirley. Produzindo múltiplos sentidos – pesquisa com bricolagem e pedagogia cultural. In: KIRCHOF, Edgard Roberto. WORTMANN, Maria Lúcia. COSTA, Marisa Vorraber (orgs.). Estudos Culturais & Educação: contigências, articulações, aventuras, dispersões. Canoas, RS: Editora da ULBRA, 2015. p. 211-241.
TERUYA, Teresa Kazuko. Trabalho e educação na era midiática: um estudo sobre o mundo do trabalho na era da mídia e seus reflexos na educação. Maringá: Eduem, 2006.
TERUYA, Teresa Kazuko. Diversidade nas questões étnico-raciais. Anais: IX Fórum Nacional de Educação. XII Seminário Regional de Educação Básica. O Educador diante da complexidade das questões contemporâneas. Santa Cruz do Sul, 15 e 16 de abril - 20 e 21 de maio de 2011.
TERUYA, Teresa Kazuko. Sobre mídia, educação e estudos culturais. In: MACIEL, Lizete Shizue Bomura. MORI, Nerli Nonato Ribeiro (orgs.) Pesquisas em educação: múltiplos olhares. Maringá: Eduem, 2009. p. 151-165.
UNIDOS DA TIJUCA. História: Unidos da Tijuca. Disponível no site: http://www.unidosdatijuca.com.br/site/historia.html Acesso em: 20/06/ 2018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.