The contributions of children’s literature in the process of building ethnic-racial identity in childhood education.
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v6i2.9777Keywords:
Children’s literature, Ethnic-racial identity, Childhood educationAbstract
This project has a goal to analyze the contributions of children’s literature in the process of building an ethnic-racial identity on childhood education and discuss the representations of black children in children’s stories. It was also intended to discuss the importance of working literature with themes related to ethnic-racial relations in early childhood education. The methodology used was the cultural analysis in children’s literary work “Betina” and “Makeba vai à escola” from the bibliographical review of black authors as Nilma Lino Gomes and Ana Fátima Cruz dos Santos who deal with ethnic-racial relationships represented for children characters. Regarding children’s literature to the ethnic-racial relationships mostly black people are represented in a stereotyped way. The law 10.639/03 has shown the need to work the black and indigenous population culture in the school stimulate the offer of materials that deal with this theme. It’s important that the black children see themselves ethnically represented in literary works that enable them to build they identity and belonging. An analysis of the data allowed us reflections and new perspectives on the construction of ethnic-racial identity on childhood education throw children’s literature.
Downloads
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. 2. ed. São Paulo: Scipione,1991.
ARAÚJO, Débora Cristina de. As relações étnico-raciais na Literatura Infantil e Juvenil. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 69, p. 61-76, maio/jun. 2018.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das relações Étnico- Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro Brasileira e Africana. Parecer CNE/CP 3/2004, de 10 de março de 2004.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para educação infantil. Brasília: MEC/ SEF, 1998. v.3.
CADEMARTORI, Lígia. O que é literatura infantil. São Paulo. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 1991.
CASTILHO, Suely Dulce. A Representação do Negro na literatura Brasileira: novas perspectivas. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v.7, n. 01, p.103-113, 2004.
FARIA, Maria Alice. Como usar a literatura infantil na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.
GOMES, Nilma Lino. Betina. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2009.
GOMES, Nilma Lino. Sem perder a raiz: Corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
GOUVEA, M. C. S. O mundo da criança: a construção do infantil na literatura brasileira. Bragança: São Francisco, 2004.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: histórias e histórias. 6. ed. São Paulo: Ática, 2007.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: Identidade nacional versus identidade negra. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
OLIVEIRA, Maria Anória de J. Negros personagens nas narrativas literárias infanto juvenis brasileiras: 1979-1989. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação da UNEB, Salvador, 2003.
PASSOS, Joana Célia dos. A educação para as relações étnico-raciais como política na Educação Infantil. In: VAZ, Alexandre Fernandes; MOMM, Caroline Machado (Orgs.). Educação infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Petrópolis: Nova Harmonia, 2012.
SANTOS, Ana Fátima Cruz dos. Makeba vai à escola. Edição Bilíngue. Salvador: Cogito, 2019.
SILVEIRA, Rosa Hessel; KIRCHOF, Edgar Roberto; KAERCHER, Gládis; LIEBGOTT, Iara Tatiana Bonin; ZEN, Maria Isabel H. Dalla; SILVEIRA, Carolina Hessel; RIPOLL, Daniela; FREITAS, Letícia Fonseca Richthofen de. A diferença na literatura infantil: narrativas e leituras. São Paulo: Moderna, 2012.
ZILBERMAN, Regina. Como e por que ler a literatura infantil brasileira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.