The contributions of children’s literature in the process of building ethnic-racial identity in childhood education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v6i2.9777

Keywords:

Children’s literature, Ethnic-racial identity, Childhood education

Abstract

This project has a goal to analyze the contributions of children’s literature in the process of building an ethnic-racial identity on childhood education and discuss the representations of black children in children’s stories. It was also intended to discuss the importance of working literature with themes related to ethnic-racial relations in early childhood education. The methodology used was the cultural analysis in children’s literary work “Betina” and “Makeba vai à escola” from the bibliographical review of black authors as Nilma Lino Gomes and Ana Fátima Cruz dos Santos who deal with ethnic-racial relationships represented for children characters. Regarding children’s literature to the ethnic-racial relationships mostly black people are represented in a stereotyped way. The law 10.639/03 has shown the need to work the black and indigenous population culture in the school stimulate the offer of materials that deal with this theme. It’s important that the black children see themselves ethnically represented in literary works that enable them to build they identity and belonging. An analysis of the data allowed us reflections and new perspectives on the construction of ethnic-racial identity on childhood education throw children’s literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Carvalho dos Santos, UESB

Licenced en Pedagogy and  Specialist in Ethnic-cultural Education and Diversity

Soraya Mendes, UESB/DCHEL

Teacher, Adjunct Class, UESB. Licensedin Pedagogy (UEFS); Master in Education (UFRN); Doctorate in Nursing and Health (UESB). Researcher: Group of Philosophical Studies in Social Representations  (UESB), and; Ethnosciences and Self-sustainability of Traditional Peoples (UESB).

Izanete Marques Souza, IFBaiano / Itapetinga

Lead researcher at GEPEDET/IF Baiano (Research Group on Education, Diversity, Languages ​​and Technologies); second leader of the NEABI/IF Baiano research group (Nucleus for Afro-Brazilian and Indigenous Studies); Coordinator, in the Northeast region, of Conneabs National Consortium of NEABs, NEABIs and related groups of the ABPN (Brazilian Association of Black Researchers), 2020-2022 administration. Member of Difeba/UNEB

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. 2. ed. São Paulo: Scipione,1991.

ARAÚJO, Débora Cristina de. As relações étnico-raciais na Literatura Infantil e Juvenil. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 69, p. 61-76, maio/jun. 2018.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das relações Étnico- Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro Brasileira e Africana. Parecer CNE/CP 3/2004, de 10 de março de 2004.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para educação infantil. Brasília: MEC/ SEF, 1998. v.3.

CADEMARTORI, Lígia. O que é literatura infantil. São Paulo. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 1991.

CASTILHO, Suely Dulce. A Representação do Negro na literatura Brasileira: novas perspectivas. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v.7, n. 01, p.103-113, 2004.

FARIA, Maria Alice. Como usar a literatura infantil na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

GOMES, Nilma Lino. Betina. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2009.

GOMES, Nilma Lino. Sem perder a raiz: Corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GOUVEA, M. C. S. O mundo da criança: a construção do infantil na literatura brasileira. Bragança: São Francisco, 2004.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: histórias e histórias. 6. ed. São Paulo: Ática, 2007.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: Identidade nacional versus identidade negra. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

OLIVEIRA, Maria Anória de J. Negros personagens nas narrativas literárias infanto juvenis brasileiras: 1979-1989. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação da UNEB, Salvador, 2003.

PASSOS, Joana Célia dos. A educação para as relações étnico-raciais como política na Educação Infantil. In: VAZ, Alexandre Fernandes; MOMM, Caroline Machado (Orgs.). Educação infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Petrópolis: Nova Harmonia, 2012.

SANTOS, Ana Fátima Cruz dos. Makeba vai à escola. Edição Bilíngue. Salvador: Cogito, 2019.

SILVEIRA, Rosa Hessel; KIRCHOF, Edgar Roberto; KAERCHER, Gládis; LIEBGOTT, Iara Tatiana Bonin; ZEN, Maria Isabel H. Dalla; SILVEIRA, Carolina Hessel; RIPOLL, Daniela; FREITAS, Letícia Fonseca Richthofen de. A diferença na literatura infantil: narrativas e leituras. São Paulo: Moderna, 2012.

ZILBERMAN, Regina. Como e por que ler a literatura infantil brasileira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

Published

2021-12-29

How to Cite

dos Santos, D. C., Soraya Mendes, & Souza, I. M. (2021). The contributions of children’s literature in the process of building ethnic-racial identity in childhood education. ODEERE, 6(2), 280–296. https://doi.org/10.22481/odeere.v6i2.9777