Teaching sequence and traditional communities: analysis of critical scientific literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v6i2.9790

Keywords:

scientific literacy, socio-scientific issues.

Abstract

We present the results of a qualitative research, involving the elaboration and application of a didactic sequence in a public school in the State of Bahia, Brazil, located in the context of a traditional community. Data were collected after the application of a didactic sequence that generated the opportunity for decision-making by the students in face of a problem of transgenics, directly related to their daily lives. The results show the levels and stages of scientific literacy achieved by each group and were analyzed using the model proposed by Conrado (2017). The groups presented argumentative difficulties, however, the decisions presented demonstrate the exercise of criticality, which is important for real decision-making in their daily lives. Thus, the present work allowed for reflections on what can be improved in the didactic sequence regarding its approach, aiming to expand the literacy levels and stages reached by the students and opening room for future work containing adjustments that contribute to the development of the criticality on the part of students.

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Author Biographies

Geane Machado Araujo, Universidade Estadual de Feira de Santana / Univeversidade Federal da Bahia

Graduada em Ciências Biológicas Licenciatura pela Universidade Estadual de Feira de Santana, Mestranda em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia. Atualmente é professora da rede particular de ensino e participante do Grupo de pesquisa Investigações em Etnobiologia e Ensino de Ciências (GIEEC). E-mail: geanemachadoaraujo@gmail.com

Geilsa Costa Santos Baptista, Universidade Estadual de Feira de Santana

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1995), Especialização em Saúde Aplicada ao Ensino de Biologia pela Universidade Federal da Bahia (2000), Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (2007) e Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (2012), com estágio na Universidade do Minho, Portugal. Participa como membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC), da Sociedade Brasileira de Etnobiologia e Etnoecologia (SBBE) e da Red Latinoamericana por la Defensa del Patrimonio Biocultural. É professora Titular no Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana-BA e no
Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA-UEFS). Fundadora e coordenadora do Grupo de Investigações em Etnobiologia e Ensino de Ciências (GIEEC-UEFS). E-mail: geilsabaptista@gmail.com

Camila Cunha, Universidade Federal da Bahia

Graduada em Ciências Biológicas Licenciatura pela Universidade Federal de Sergipe, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIMA/UFS) e doutoranda no Programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (PPGEFHC/UFBA/UEFS) da Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana. Atualmente é professora substituta do Departamento de Educação da Universidade Federal da Bahia e Membro do Grupo de Investigações em Etnobiologia e Ensino de Ciências (GIEEC/UEFS). E-mail: cunhacamila17@gmail.com

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Published

2021-12-29

How to Cite

Araujo, G. M., Baptista, G. C. S., & Cunha, C. (2021). Teaching sequence and traditional communities: analysis of critical scientific literacy. ODEERE, 6(2), 116–133. https://doi.org/10.22481/odeere.v6i2.9790