Teaching sequence and traditional communities: analysis of critical scientific literacy
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v6i2.9790Keywords:
scientific literacy, socio-scientific issues.Abstract
We present the results of a qualitative research, involving the elaboration and application of a didactic sequence in a public school in the State of Bahia, Brazil, located in the context of a traditional community. Data were collected after the application of a didactic sequence that generated the opportunity for decision-making by the students in face of a problem of transgenics, directly related to their daily lives. The results show the levels and stages of scientific literacy achieved by each group and were analyzed using the model proposed by Conrado (2017). The groups presented argumentative difficulties, however, the decisions presented demonstrate the exercise of criticality, which is important for real decision-making in their daily lives. Thus, the present work allowed for reflections on what can be improved in the didactic sequence regarding its approach, aiming to expand the literacy levels and stages reached by the students and opening room for future work containing adjustments that contribute to the development of the criticality on the part of students.
Downloads
References
BAPTISTA, G. C. S. A Contribuição da etnobiologia para o ensino e a aprendizagem de Ciências: estudo de caso em uma escola pública do Estado da Bahia. 2007.
BAPTISTA, G. C. S. Importância da demarcação de saberes no ensino de Ciências para sociedades tradicionais. Ciência & Educação, 16(3), 679-694, 2010.
CERQUEIRA, R. J., ANDENA, S. R. Levantamento da fauna de vespas (Hymenoptera, Vespidae, Polistinae) na região do Arraial do Retiro, distrito de Coração de Maria, Bahia. Anais Seminário de Iniciação Científica, n. 21, 2017.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista brasileira de educação, v. 22, n. 1, p. 89-100, 2003.
CONRADO, D. M. Questões sociocientíficas na Educação CTSA: contribuições de um modelo teórico para o letramento científico crítico. 2017.
CONRADO, D. M., EL-HANI. Questões sociocientíficas e dimensões conceituais, procedimentais e atitudinais dos conteúdos no ensino de ciências. In: CONRADO, D. M, NUNES-NETO, N. Questões sociocientificas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018, 570 p.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3ª ed. Porto Alegre: ArtMed, 2010.
DIEGUES, A. C. e ARRUDA, R. S. V. (Orgs). Saberes tradicionais e biodiversidade no Brasil. Brasília: Ministério do Meio Ambiente; São Paulo: USP, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido, 17ª. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
GUILHERME, L. R. G. Fundamentos da Análise de risco: Conceitos em análise de risco ecológico e para a saúde humana. Biotecnologia Ciência & Desenvolvimento, n. 34, p. 10-12, 1 fev. 2005.
HODSON, D. Going beyond STS: Towards a Curriculum for Sociopolitical Action. Science Education Review, v. 3, n. 1, p. 2-7, 2004.
HODSON, D. Looking to the Future: Building a Curriculum for Social Activism. Auckland: Sense, 2011.
HODSON, D. Realçando o papel da ética e da política na educação científica: Algumas considerações teóricas e práticas sobre questões sociocientíficas. In: CONRADO, D. M. e NUNES-NETO, N. Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas (Org.). Salvador: EDUFBA, 2018. 570 p.
LOPES, C. V. Al.; ALBUQUERQUE, G. S. C. de. Agrotóxicos e seus impactos na saúde humana e ambiental: uma revisão sistemática. Saúde em Debate, v. 42, p. 518-534, 2018.
PAIVA, A. S. et al., Validação de uma sequência didática sobre mitose e câncer articulada com discussões éticas e ações sociopolíticas. VIII Encontro Regional de Ensino de Biologia RJ/ES – 11 a 13 de setembro de 2017. Rio de Janeiro, RJ. UNIRIO – UFRJ – IBC.
PEDRANCINI, V. D., CORAZZA-NUNES, M. J., GALUCH, M. T. B., & Nunes, W. M. C. (2008). Saber científico e conhecimento espontâneo: Opiniões de alunos do ensino Médio sobre transgênicos. Ciência & Educação,14(1), 135-146.
PÉREZ, L. F. M. Questões sociocientíficas na prática docente: ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2012.
PINAZZA, L. A.; ALIMANDRO, R. A segunda revolução verde. AgroANALYSIS, v. 18, n. 10, p. 37-43, 1998.
SANTOS, W. L. P. Educação científica humanística em uma perspectiva freireana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.1, n.1, p. 109-131, mar. 2008.
SANTOS, W. L. P. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios, Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-550, 2007.
SILVA, L. F.; CARVALHO, L. M. A temática ambiental e o processo educativo: o ensino de física a partir de temas controversos. Ciência & Ensino, Campinas, v. 1, n. esp., nov. 2007.
SILVA, M. L. S.; BAPTISTA, G. C. S. Conhecimento tradicional como instrumento para dinamização do currículo e ensino de ciências. Revista Gaia Scientia, vol. 12(4): 90-104, 2018.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2009. 128p.
SOCOLOSKI, T. S. Letramento científico crítico e gênero notícia de PC: análise de atividades didáticas de leitura em língua inglesa. 2011. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, 2011.
SOUZA, A. F.; FARIAS, G. B. Percepção do conhecimento dos alunos do ensino médio sobre transgênicos: concepções que influenciam na tomada de decisões. Experiências em Ensino de Ciências – V6(1), pp. 21-32, 2011.
VIEIRA, C. T.; VIEIRA, R. M. (2014). Construindo Práticas Didático Pedagógicas Promotoras da Literacia Científica e do Pensamento Crítico. Documentos de Trabajo e Iberciencia. N. 2. Madrid: Iberciencia.
WESTON, A.; MURCHO, D.; BRANQUINHO, J. A arte de argumentar. Lisboa: Gradiva, 1996.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.