Formative Paths On The Way To Didactic Decolonization: what confrontations in science teaching in Basic Education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/odeere.v6i2.9805

Keywords:

Education of Ethnic-Racial Relations, Teaching of Sciences (human, natural and exact), Praxeological Models of Reference, Didactic Decolonization

Abstract

In this article we seek to present a report of an experience lived in a continued training, in 2019, among teachers of history, biology, chemistry, physics and mathematics of the Education Network of the State of Bahia. The training is part of the doctoral thesis, developed in the Graduate Program in Teaching, Philosophy and History of Science at the Federal University of Bahia (PPGEFHC-UFBA), which aims to potentiate the decolonization of scientific knowledge and the didactic process in the teaching of sciences (human, natural and exact) in basic education. Even in the face of the vanguard of Afro-Brazilian social movements and of the determinations of the 2003 Basic Law for Education, reinforced in 2008, there are still confrontations in the face of obstacles and challenges in the didactic process on the classroom floor. In this sense, the influences of a praxeological model of reference (MER) based on the decolonization of knowledge was a repertoire in the formative process for the integration of ethnoracial approaches in teaching as reference models to be taught.

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Author Biographies

Rosiléia Santana da Silva, Universidade Federal da Bahia

Professora na Rede de Educação do Município de Cairu (BA), sócia da ANPUH-BA, da ABPN - BR e membra do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa, Ensino e Didática das Ciências e Tecnologia (UFBA). Possuo Licenciatura e Bacharelado em História pela Universidade Católica do Salvador, com especialização em História Social e da Cultura Afrobrasileira e Indígena (Faculdade da Cidade). Mestra e Doutoranda em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Faculdade de Educação (UFBA/UEFS). Nessa mesma Faculdade, fui professora substituta de Didática e Práxis Pedagógica de História I/II e Metodologia do Ensino de História e, na UNEB atuei como tutora presencial nos cursos de Pedagogia e História. E-mail: leiasansilva@gmail.com

Luiz Marcio Santos Farias, Universidade Federal da Bahia

Professor do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Prof. Milton Santos (IHAC), Coordenador do Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia-IHAC, da Universidade Federal da Bahia-UFBA, da Faculdade de Educação da UFBA e do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS, do qual foi coordenador de 2014 a 2016 e de 2016 a 2018. Graduado em Matemática (UFBA/UCSAL), Pós-graduado em Didática e Metodologia do Ensino Superior (EEAB), Mestre (UJF-França) e Doutor (UM2-França) em Didática das Ciências e Matemática. E-mail: lmsfarias@ufba.br

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Published

2021-12-29

How to Cite

da Silva, R. S., & Farias, L. M. S. (2021). Formative Paths On The Way To Didactic Decolonization: what confrontations in science teaching in Basic Education?. ODEERE, 6(2), 134–150. https://doi.org/10.22481/odeere.v6i2.9805