Formative Paths On The Way To Didactic Decolonization: what confrontations in science teaching in Basic Education?
DOI:
https://doi.org/10.22481/odeere.v6i2.9805Keywords:
Education of Ethnic-Racial Relations, Teaching of Sciences (human, natural and exact), Praxeological Models of Reference, Didactic DecolonizationAbstract
In this article we seek to present a report of an experience lived in a continued training, in 2019, among teachers of history, biology, chemistry, physics and mathematics of the Education Network of the State of Bahia. The training is part of the doctoral thesis, developed in the Graduate Program in Teaching, Philosophy and History of Science at the Federal University of Bahia (PPGEFHC-UFBA), which aims to potentiate the decolonization of scientific knowledge and the didactic process in the teaching of sciences (human, natural and exact) in basic education. Even in the face of the vanguard of Afro-Brazilian social movements and of the determinations of the 2003 Basic Law for Education, reinforced in 2008, there are still confrontations in the face of obstacles and challenges in the didactic process on the classroom floor. In this sense, the influences of a praxeological model of reference (MER) based on the decolonization of knowledge was a repertoire in the formative process for the integration of ethnoracial approaches in teaching as reference models to be taught.
Downloads
References
BRITO, Alan Alves. Astro-antropo-lógicas: oriki das matérias (in)visíveis. Porto Alegre: Marcavisual, 2021.
MACHADO, Aldibênia Freire. Filosofia Africana Para Descolonizar Olhares: Perspectivas para o Ensino das Relações Étnico Raciais. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v.3, n.1, 2014.
SILVA, Nádia Maria Cardoso da. Descolonização Epistêmica na Perspectiva Negro-Brasileira. Tese apresentada ao Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências. Salvador, 2018.
SANTOS, Luane Bento dos. Conhecimentos Etnomatemáticos Produzidos por Mulheres Negras Traçadeiras. Revista da ABPN, v. 9, n. 22, mar – jun 2017, p.123-148.
NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Universidade de Ifé 15 setembro, 1976.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Morula, 2019.
BRITO, Alan Alves; MASSONI, Neuss Teresinha; GUERRA, Andreia; MACEDO, José Rivair. HISTÓRIAS (IN)VISÍVEIS NAS CIÊNCIAS. I. CHEIKH ANTA DIOP: UM CORPO NEGRO NA FÍSICA. Revista da ABPN • v. 12, n. 31 • dez 2019 – fev 2020, p. 290-318. DOI 10.31418/2177-2770.2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª. Ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
KATEMARI, Rosa; BRITO, Alan Alves; PINHEIRO Bárbara Carine Soares. Pós-verdade para quem? Fatos produzidos por uma ciência racista. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1440-1468, dez. 2020. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1440
COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baía. As Licenciaturas em Histórias e a Lei 10.639/03 – Percursos de Formação para o Trato com a Diferença? - Educação em Revista. 2018; 34:e192224. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698192224
JUNIOR, José Vieira. Rumo a uma nova epistemologia na educação matemática. CERME (4) 2005 - ISBN 84-611-3282-3.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo, Editora WMF Martins Fontes, 2013.
OTERO, Rita Maria; LLANOS, Viviana Carolina. Formación de Profesores de Matemática en Servicio: La Organización de una Enseñanza Basada en Preguntas. REDIMAT, Vol. 8 No. 2 June 2019 pp. 193-225. http://dx.doi.org/10.4471/redimat.2019.3618
Chevallard, Yves. Ensino de matemática na sociedade de amanhã: um caso para um contra-paradigma que se aproxima. 12º Congresso Internacional de Educação Matemática, Seul, Coréia, 2012.
LIGEIRO, Isabela Rodrigues; BRITO, José Eustáquio de. Formação Docente para as relações étnico- raciais: o que dizem professores de sociologia do ensino médio? - Form. Doc., Belo Horizonte, v. 13, n. 27, p. 11-26, mai./ago. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i27.476
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Em Foco: Desigualdades raciais na escola, Educ. Pesqui. 29 (1), Jun 2003.39
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.