Young, adult and elderly literacy in dialogue with Paulo Freire: an experience in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9431Keywords:
Literacy, Adults and Elderly, Paulo FreireAbstract
This article deals with an account of experiences in teaching in higher education, in remote learning format, with the optional curricular component called “Dialogues on Literacy for Young, Adults and Elderly”, through the Google Meet platform, whose proposal was drawn from the thought, life and works of Paulo Freire. Among so many relevant actions of the component, marked by rich reflections and collaborative problematizations, we highlight those that we consider most significant for this experienceAll the moments announced here were forged by the dialogue guideline from the perspective of building solidary knowledge in which the teaching-learning process took place in a concomitant and qualified way. Finally, we highlight the importance of the narratives of the participating subjects, in a movement aimed at problematizing the experience and the persistent effort to carry out a dialogic, humanizing and liberating education.
Downloads
References
ALMEIDA, Maurício Sudré. Produção construída a partir da entrevista com Edelzenita
Rocha dos Santos, sobre o seu processo de alfabetização. UFRB/CFP, 2021a.
ALMEIDA, Maurício Sudré. Texto final de avaliação do componente. UFRB/CFP, 2021b.
ANTUNES, Angela Biz. Live de Lançamento do Curso EaD Freireana do Instituto Paulo Freire: “Paulo Freire e a Educação Popular”, com o Prof. Carlos Rodrigues Brandão, comparticipações de Paulo Roberto Padilha e Ângela Biz Antunes, realizada em 7 de jun. de 2021.
BEISIEGEL, Celso de Rui. Prefácio. In: Pedagogia do Oprimido. 70. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
BUENO, Flávia Thedim Costa; SOUTO, Ester Paiva; MATTA, Gustavo Corrêa. Notas sobre a Trajetória da Covid-19 no Brasil. In: MATTA, Gustavo Corrêa, et al. – Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vunerabilizadas e respostas à pandemia – Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2021.
FERNANDES, Francisco das Chagas. Apresentação. GADOTTI, Moacir. Alfabetizar e Conscientizar: Paulo Freire, 50 anos de Angicos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Tolerância. São Paulo: Paz e Terra, 2014. FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 70. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
FREIRE, Ana Maria Araújo. Paulo Freire: uma história de vida. São Paulo: Villa das Letras, 2006.
LIMA, Sicleide Cunha. Produção construída a partir da entrevista com Cleonice Lima, sobre o seu processo de alfabetização. UFRB/CFP, 2021.
MATTA, Gustavo Corrêa, et al. A Covid-19 no Brasil e as Várias Faces da Pandemia: apresentação. In: MATTA, Gustavo Corrêa, et al. – Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vunerabilizadas e respostas à pandemia – Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2021.
SANTOS, Adrielly Pereira. Produção construída a partir da entrevista com Dona Lourdes, sobre o seu processo de alfabetização. UFRB/CFP, 2021.
STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. Apresentação. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. rev. e ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.