A ATUALIDADE DO PENSAMENTO FREIREANO: UMA PONTE DIALÓGICA COM A LINGUÍSTICA APLICADA
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9542Keywords:
Language, Identity, Paulo FreireAbstract
The article focuses on Freirean ideas, while comparing the notions of language and identity, themes that are referenced in Freirean work and in Applied Linguistics. It deals with sociological, educational, and language-related aspects, which show us paths for a dialogical approach with Critical Applied Linguistics through a transdisciplinary perspective. The transdisciplinarity is mobilized, in this study, by the connection between the areas of knowledge that have specific objects but that reveal the need to compose a network to interpret the ethical conduct of research. Thusly, we contributed to the discussion about the actuality of the Freirean thought, in a constant search for its acceptance in and for the world. The methodological pathway is bibliographic in nature, presenting the Freirean pedagogy articulated with Applied Linguistics from the perspective of language, dialogue and identities - concerns which arose during the Master's research. We conclude that, in contemporary times, the Freirean pedagogy, collated with Applied Linguistics, is updated in the reaffirmation of the act of educating as an ethical act and, consequently, in the emancipation of the human being, as postulated by Freire and by Applied Linguistics.
Downloads
References
ASSUNÇÃO, Emerson Tadeu Cotrim; SOUZA, Ester Maria de Figueiredo Souza. Diálogos entre Mikhail Bakhtin e Paulo Freire: a palavraponte e a palavramundo, face social de uso do signo. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos vol. 7, ahead of print, 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/9850. Acesso em: 21 jul. 2021.
ARAÚJO FREIRE, Ana Maria. Notas. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
CORACINI, Maria José R. Faria. Subjetividade e identidade do(a) professor(a) de português. In: CORACINI. Maria José R. Faria (Org.). Identidade e discurso. Editora da Unicamp, Argos: Campinas, 2003.
FIORI, Ernani Maria. Aprender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 56 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, Carlo Rodrigues et al. O educador: vida e morte. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 56 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
GERALDI, João Wanderley. A linguagem em Paulo Freire. Educação, Sociedades & Culturas, n. 23, p. 7-20, 2005.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Lauro. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
KLEIMAN, Angela B. A construção de identidades em sala de aula: um enfoque interacional. In: SIGNORINI, Inês. Língua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.
LIMA, Ana Maria Oliveira. Ser no mundo: linguagem e identidades na perspectiva da pedagogia crítica freireana e da linguística aplicada. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras: Cultura, Educação e Linguagens) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2017.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Discursos de identidade em sala de aula de leitura de L1: a construção da diferença. In: SIGNORINI, Inês. Língua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.
PENNYCOOK, A. Uma lingüística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola. 2006.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
SÁ, Rubens Lacerda de. Ética, decolonialidade e migração à luz do pensamento freireano. Práxis Educacional, v. 17, n. 47, p. 1-22, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8739. Acesso em: 22 set. 2021.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo. Indagações acerca do enunciado concreto em Mikhail Bakhtin e o gênero do discurso aula. In: SANTOS, Elmo (Org.). Transdiscursividades: linguagem, teoria e análises. Salvador: Edufba, 2012.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo. Estágio remoto emergencial: refrações de um conceito para o ensino. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 4, p. 1-15. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8968/5946. Acesso em: 21 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.