“Curricolonia”: epistemic mapping of the proposal of childhood education in Pedagogy courses in Palmares
DOI:
https://doi.org/10.22481/sertanias.v3i2.12023Keywords:
Decolonial theories, Child education, PedagogyAbstract
This text is established on collective reflections developed throughout the debates and studies carried out in the curricular component called “Decolonial Epistemologies”, offered by the Graduate Program in Education – PPGE/UFAL in the period 2020.2. Surrounded by countless stress, and controversies and still seen as a topic little discussed in teacher education and training, decoloniality or decolonial theories inflame an urgency for specific categories that aim at an understanding based on the history of the oppressed and colonized, a retelling and a place another in the world. Transposed by a framework composed of authors such as Walter Mignolo, Catherine Walsh, Frantz Fanon, Nilma Lino Gomes, José Bernardino-Costa, and Ramón Grosfoguel, the proposal of the textures presented here is to try to reveal the epistemic relations and the formative objectives that the Pedagogy courses at the Federal University of Alagoas – UFAL present in their curricula, concerning the area of Early Childhood Education for initial training.
Downloads
References
APPLE, Michael. Educação e poder. Artes Médicas, Porto Alegre, 1989.
BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado – Volume 31 Número 1 Janeiro/Abril 2016.
BOBBITT, Franklin. The curriculum. New York: Houghton Mifflin, 1924.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e em Nível Superior – DCN (Licenciaturas). Re. Nº 2 de 15 de julho, CNE, Brasília, 2015.
BRASIL. Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Resolução nº 7 de 18 de dezembro de 2018, CNE, Brasília, 2018.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e em Nível Superior de acordo com a Base Nacional Comum Curricular – BNCC / DCN. Resolução CNE/CP, Nº 2, 20 de novembro de 2019. Brasília, 2019.
CORSARO, William A. Sociologia da infância. Tradução de Lia Gabriele Regius Reis. Porto Alegre: Artmed: 2011.
CURIEL, Ochy. Critica pós-colonial desde las prácticas políticas del feminismo antirracista. Nómadas (Col), n. 26, p. 92-101, Universidad Central Bogotá, Colômbia, 2007.
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1962.
GOMES, Nilma Lino. Movimento negro e educação: ressignificando e politizando a raça. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 120, p. 727-744, jul.-set. 2012.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
MIGNOLO, Walter. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, no 34, p. 287-324, 2008.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade – o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais – RBCS. vol. 32, n° 94 junho/2017.
PPC, Projeto Político Pedagógico. Curso de Licenciatura em Pedagogia, UFAL, Campus Arapiraca. Arapiraca, 2018. Disponível em: Pedagogia Licenciatura Arapiraca 2018.pdf
PPC, Projeto Político Pedagógico. Curso de Licenciatura em Pedagogia, UFAL, Campus A.C. Simões. Maceió, 2019. Disponível em: PROJETO PEDAGOGICO DO CURSO_VERSAO FINAL EM 22_MARCO_2019.pdf
PPC, Projeto Político Pedagógico. Curso de Licenciatura em Pedagogia, UFAL, Campus do Sertão. Delmiro Gouveia, 2018. Disponível em: Projeto Pedagógico Pedagogia Licenciatura 2018.pdf
SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópólis, RJ: Editora Vozes, 2012.
TYLER, Ralph. Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: The University of Chicago Press, 1949.
WALSH, Catherine (Org.) Pedagogías decoloniales – prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.