Mozambique and its educational complexities: tensions and resistances in education processes
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.10602Keywords:
resistance, memory, MozambiqueAbstract
This article problematizes the discussions about tensions and resistances in the Mozambican education processes, seeking to understand how such processes are present in multiple spaces and historical times, taking into account the complexities that characterize the country. The expression spacetime is used in this work to understand that we cannot separate these dimensions when trying to understand everyday life, treating spacetime in a non-dichotomized way. In methodological terms, historical materialism, of Marxist origin, was adopted. To this end, the following categories of method and analysis were listed: contradiction, hegemony and ideology. In the methodological procedures, firstly, the bibliographic research was used, investigating the ideas of several authors and researchers that approach the subject, and secondly, the field research, in which the data collection was carried out through interviews- half structured. Finally, a synthesis of the ideas of the authors and research subjects was made, adding other ideas, articulated with the research objectives and questions. It is a qualitative research of oral history, based on the possibilities of producing knowledge about how subjects in multiple spaces-times become/become readers and writers. The memories of 15 narrators were constituted as oral sources, mediated by vestiges of the past and desires for the future, which give new meaning to the history of education in Mozambique. The research results reveal the re-existence of different contexts in which pedagogical-educational practices occur and the way in which subjects perceive them and establish their relationships.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Histórias dentro da História. In: PÍNSKY, Carla Bassanezi (comp.). Fontes históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005. p.155-202.
ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (org.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. São Paulo: DP et Alii, 2008.
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da escrita. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 214.
CASTIANO, José. Paulino; NGOENHA, Severio Elias; GURO, Manuel. O barómetro, educação básica em Moçambique: estudo piloto sobre a qualidade da educação. Maputo: ISOED, 2012.
CHAUÍ, Marilena. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CHIZIANE, Mariana; MARTINS, Paulina. Ngoma Yethu: o Curandeiro e o Novo Testamento. 2. ed. Maputo: Matiko Editora, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GRAÇA, Pedro Borges. O projeto pessoal e político de Eduardo Mondlane. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SABER TROPICAL EM MOÇAMBIQUE: HISTÓRIA, MEMÓRIAS E CIÊNCIAS, 2012, Lisboa. Atas [...]. Lisboa: Universidade Técnica de Lisboa, 2012.
MACHEL, Samora. Estudemos e façamos dos nossos conhecimentos um instrumento de libertação do povo. p. 3. Maputo: Frelimo, Departamento de Trabalho Ideológico, 1977.
MOÇAMBIQUE. CONSELHO DE MINISTROS DE MOÇAMBIQUE. Estratégia nacional de alfabetização e educação de adultos de Moçambique. Maputo, 2011.
MOÇAMBIQUE. REPÚBLICA POPULAR DE. Lei 4/83. Maputo, I Série Nr. 12, março de 1983.
MORIN, Edgar; CIURANA, Emilio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na era planetária: O pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília DF: Unesco, 2003.
MORIN, Edgar. O método 5: a humanidade da humanidade. Tradução: Juremir Machado da Silva. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2012.
MACHEL, Samora Moisés. A Revolução é Irreversível. Tempo, Maputo, n. 390, Caderno Especial, p. 31-37, 26 mar. 1978.
MONDLANE. Eduardo. Lutar por Moçambique. Lisboa: Livraria Sá da Costa Ed.,1975.
SANFELICE, Jose Luis.. História e Historiográfica de Instituições Escolares. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.35, p. 192-200, set.2009.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
SANTOS, Boaventura de Sousa; SILVA; Teresa Cruz e. Moçambique e a reinvenção da emancipação social. Maputo: Centro de Formação Jurídica e Judiciaria. 2004.
SANTOS, Boaventura de Sousa , "Nuestra América: reinventando un paradigma", Casa de las Américas, 237, 7-25, 2004.
SANTOS, Boaventura de Sousa; SILVA; Teresa Cruz (org.). Moçambique e a reinvenção da emancipação social. Maputo: Centro de Formação Jurídica e Judiciaria, 2004.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para Além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos 79, Nov. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Práxis Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.