PHYSICAL EDUCATION IN THE BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: WHAT TO LEARN FROM DOCUMENTS AND OFFICIAL REPORTS?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.6398

Keywords:

Physical education, Organizational structure, National Common Curricular Base

Abstract

Abstract: This descriptive and documentary research aimed to analyze the organizational structure of physical education at the National Common Curricular Base (NCCB) through documents and official reports. For that, it was necessary to study the first four versions of BNCC–Ensino Fundamental and the considerations of the referees. The following indicators were adopted: a) Physical education presentation text; b) Structuring knowledge through bodily practices; c) General objectives/Specific competences; d) Learning and/or development objectives/Skills for Bodily Practices; e) Dimensions of Knowledge; and f) Progression of Knowledge. The analyzes identify the acceptance of some suggestions from the BNCC referees, as well as fluctuations in the organizational structure and in the information regarding the perspective of the body culture of movement. Despite the oscillations and controversies, the contributions of the referees and the documents as a whole are marked by the concern with a democratic and humane educational formation.

Keywords: Physical education; Organizational structure; National Common Curricular Base.

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Author Biographies

Ellen Grace Pinheiro, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL. Mestra pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL. Professora da Rede Básica de Educação do Paraná-Brasil. Integrante do Grupo de Pesquisa Corpo, Cultura e Ludicidade-DEF/UEM/CNPq e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar.

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá – Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá-UEM (2014). Mestra em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2009). Professora no Departamento de Educação Física-DEF/UEM. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação da UEM. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar GEEFE/UEM e Colíder do Grupo de Pesquisa Corpo, Cultura e Ludicidade-DEF/UEM/CNPq.

Larissa Michelle Lara, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2004). Mestre em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Professora Associada no Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá. Docente no Programa de PósGraduação Associado em Educação Física UEM-UEL e no Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (PROEF). Realizou Estágio Sênior Pós-doutoral na Universidade de Bath, Reino Unido (2016-2017 - Bolsista CAPES/Programas Estratégicos-DRI). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Corpo, Cultura e Ludicidade-DEF/UEM/CNPq. Diretora Científica do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte e Editora-chefe da Eduem (Editora da Universidade Estadual de Maringá.

Published

2020-09-07

How to Cite

PINHEIRO, Ellen Grace; MATIAS DE SOUZA, Vânia de Fátima; LARA, Larissa Michelle. PHYSICAL EDUCATION IN THE BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: WHAT TO LEARN FROM DOCUMENTS AND OFFICIAL REPORTS?. Práxis Educacional, [S. l.], v. 16, n. 41, p. 739–768, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i41.6398. Disponível em: http://app-testes-periodicos.uesb.br/praxis/article/view/6398. Acesso em: 13 may. 2025.