DIDACTIC CONTRACT IN REMOTE TEACHING: A CONTRIBUTION TO THE STUDY OF AREA ALLIED TO THE GEOGEBRA SOFTWARE
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v10i02.8869Keywords:
Didactic Contract, Remote Learning, Area StudyAbstract
Remote teaching is adhered to in emergency situations, where the classes take place outside the physical space, the classroom, taking place online. This paper presents a teaching model based on the Theory of Didactic Situations (TSD) and supported by GeoGebra software, as a way to facilitate student learning. It aims to describe a didactic proposal for teaching the area of plane figures, establishing a didactic contract in the remote environment. In the development we will use Didactic Engineering (DI) as a research methodology, developing its first two phases (preliminary analysis and design and a priori analysis), seeking to favor a knowledge construction environment. A major challenge for remote teaching is access to the internet, because many students use a very unstable connection, others use their own mobile data, and there are still students who do not even have internet at home, unfortunately, this is still a problem in many brazilian cities.
Downloads
References
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da Didática da Matemática. São Paulo: UFPR, 2007.
ALMEIDA, F. E. L; LIMA, A. P. A. B. Os efeitos do contrato didático na sala de aula de Matemática. In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática, Recife, PE, p. 1-10, 2011. Disponível em: https://docplayer.com.br/21198306-Os-efeitos-de-contrato-didatico-na-sala-de-aula-de-matematica.html. Acesso em: 01 de junho de 2021.
ALVES, F. R. V. Didática da matemática: seus pressupostos de ordem epistemológica, metodológica. Interfaces da Educação, v. 7, n. 21, p. 131-150, 2016.
ALVES, F. R. V. Engenharia Didática com o tema integrais de funções na variável complexa: Análises preliminares, a priori e modelização de situações. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 7, n. 1, p. 25-48, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/323668771_ENGENHARIA_DIDATICA_COM_O_TEMA_INTEGRACAO_DE_FUNCOES_NA_VARIAVEL_COMPLEXA_ANALISES_PRELIMINARES_A_PRIORI_E_MODELIZACAO_DE_SITUACOES/link/5aa342ba0f7e9badd9a79a24/download. Acesso em: 20 maio 2021.
ARRUDA, J. P.; SOARES, M.; MORETTI; M. T. (Re)Afirmando, (Re)Negociando e (Re)Criando Relações no Ambiente Escolar: a influência do contrato didático no ensino de matemática. Revista PEC, Curitiba, v. 3, n. 1, p. 19-30, 2003. Disponível em <http://www.docstoc.com/docs/20473913/(Re)Afirmando-(Re)Negociando-e(Re)Criando-Rela%C3%A7%C3%B5es-no-Ambiente>. Acesso em: 01 dez. 2010.
ARTIGUE, Michelle. Engenharia didáctica. In: BRUN, Jean (Org.). Didáctica das matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, p. 193-217, 1996.
BROUSSEAU, Guy. Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 7, n. 2, p. 16-33, 1986.
BROUSSEAU, Guy. Fundamentos e métodos da didáctica da matemática. In: BRUN, Jean (Org.). Didáctica das matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, p. 35 – 113, 1996.
BROUSSEAU, Guy. Introdução ao estudo da teoria das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. Apresentação: Benedito Antonio da Silva, Consultoria técnica: José Carlos Miguel, Tradução: Camila Bogéa. São Paulo: Ática, 2008.
CHARNEI, M. Dificuldade de aprendizagem do cálculo de área de figuras planas retangulares: uma possibilidade através do GeoGebra. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, [S.l.], p. 623, 2019. Disponível em: <https://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/9008>. Acesso em: 31 maio 2021. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2019.623.
CHEVALLARD, Y. El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 19, n. 2, p. 221-266, 1999.
CHEVALLARD, Y.; BOSH, M.; GASCÓN, J. Estudar matemáticas: o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
CIDRÃO, G. G.; AZEVEDO, I. F.; ALVES, F. R. V. O contrato didático no ensino remoto: uma aplicação na aula de Geometria. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, v. 1, n. 28, p. 251-257, 2021.
COSTA, A. P.; BATISTA, R.; MORAIS, M. D. Área de figuras planas no 8º ano do ensino fundamental do Brasil: um estudo sob a ótica da teoria antropológica do didático. En Pérez-Vera, Iván Esteban; García, Daysi (Eds.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, v. 32, n. 2, p. 150-158, 2019. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/14100/. Acesso em: 31 maio 2021.
CURY, H. C. As Concepções De Matemática dos Professores de Matemática e Suas Formas de Considerar os Erros dos Alunos. 1994. 128 f. Tese (Doutorado em Educação) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.
FERREIRA, W. C.; OLIVEIRA, C. A. O Scratch nas aulas de matemática: caminhos possíveis no ensino das áreas de figuras planas. Cadernos Cenpec | Nova série, [S.l.], v. 8, n. 1, 2018. Disponível em: <http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/ 390>. Acesso em: 31 maio 2021. doi:http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v8i1.390.
FIGUEROA, T. P.; ALMOULOUD, S. A. O Milieu e o Contrato Didático – Análise de uma Aula Demonstrativa do Círculo da Matemática do Brasil. Acta Scientiae, v. 20, n. 4, p. 687-706, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/4620. Acesso em: 28 maio 2021.
KOBASHIGAWA, A. H.; ATHAYDE, B. A. C.; MATOS, K. F. O.; CAMELO, M. H.; FALCONI, S. Estação ciência: formação de educadores para o ensino de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental. In: IV Seminário Nacional ABC na Educação Científica, São Paulo, p. 212-217, 2008 Disponível em: <https://docplayer.com.br/54659874-Estacao-ciencia-formacao-de-educadores-para-o-ensino-de-ciencias-nas-series-iniciais-do-ensino-fundamental.html>. Acesso em: 31 maio 2021.
LEIVAS, J. C. P.; GOBBI, J. A. O software GeoGebra e a Engenharia Didática no estudo de áreas e perímetros de figuras planas. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologias, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 182-199, 2014.
MACHADO, S. D. A. Engenharia Didática. In: MACHADO, S. D. A. (org). Educação Matemática: Uma (nova) introdução. EDUC 2ª ed. São Paulo: [s.n.], p. 197-208, 2002.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, v. 20, p. 1-35, 2020.
PAIS, L. C. Didática da matemática: uma análise da influência francesa. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
POMMER, W. M. A Engenharia Didática em sala de aula: Elementos básicos e uma ilustração envolvendo as Equações Diofantinas Lineares. São Paulo: 2013.
SILVA, N. A.; FERREIRA, M. V. V.; TOZETTI, K. D. Um estudo sobre a situação didática de Guy Brousseau. In: XII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Curitiba, v. 12, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/18159_8051.pdf. Acesso em: 19 fev. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.